Funhouse
Sirenia
Ikon

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Slightly Elusive

Mer hyggelig gothrock fra Stavanger traktene - naturligvis.

Stavanger-bandet New Breed har eksistert siden slutten av 90-tallet, men de har tatt seg god tid med sin første offisielle utgivelse Pleasure & Pain. Bandet sverger som sine kompiser i Elusive til den klassiske gothrocken, og gjør så på en absolutt overbevisende måte. Likhetene med Elusive er dog til tider påfallende, men de er også lett forklarbare. Gitarist, vokalist og låtskriver Kristian Gundersen i New Breed spiller også i Elusive, og Tommy Olsson fra Elusive er med som produsent på Pleasure & Pain. Gjør nå imidlertid ikke den feilen å avfeie New Breed som Elusives lillebrødre - denne skiva står godt på egne bein.

Produksjonen av spesielt basslinjer og trommer er nok det som kan minne mest om Elusives uttrykk, mens gitararbeidet og vokalen sender tanker til andre deler av goth-leieren. Bandet har nok tilbrakt sine timer med sjangerens gründere som the Sisters of Mercy og Fields of the Nephilim, men det er ikke tvil om at tilhengere av band som Malaise, Funhouse og også Theatre of Tragedy i deres mest goth-inspirerte periode kan ha mye å hente her.

Det ville være feil å kalle New Breed et veldig originalt band, men er nå det alltid nødvendig? Det virker som at når et band lefler med goth-elementer blir de stemplet som uoriginale og kjedelige, men med en gang et band rapper alle elementene sine fra de "riktige" periodene i rocken da er det greit. New Breed er ikke et originalt band, men det er da jammen verken The Strokes, Röyksopp eller Coldplay heller (for å ta noen artister som blir lovprist i mediene - ingen sammenligning forøvrig mellom de nevnte). New Breeds fortrinn er at de har evnen til å skrive sterke låter. Sterkere enn det svært mange andre band i sjangeren klarer å komme opp med for tiden.

Hvis man skal trekke for noe når det gjelder denne skiva så må det bli at noen av låtene fint kunne ha vært kortet ned noe. En del refrenger og melodilinjer blir gjentatt litt vel mange ganger, men dette påvirker absolutt ikke det faktum at jeg setter veldig pris på det New Breed har levert på debuten. Jeg ser med spenning frem mot et ordentlig nytt album fra denne gjengen (enkelte av låtene på Pleasure & Pain har eksister helt siden bandets demoer på sent 90-tall). Når denne og et nytt slipp fra Elusive er på plass, da tror jeg vi kan slå fast en gang for alle at Stavanger-traktene er kanskje verdens ledende sted for gothrock!