Anthony Rother
Netzwerk Frankfurt
Little Computer People

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mat for electro-Mons!

Den tyske electro-labelen Psi49Net slår på stortromma og gir ut en dobbel samleplate med en rekke eksklusive snaddersaker.

Anthony Rother er en av Tysklands fremste eksportører av electro, og er også A&R for electro-labelen Psi49Net. I tillegg til en rekke utgivelser under eget navn har han gitt ut plater som Little Computer People, Studio og Sodiac. I tillegg har han remixet Kraftwerk-klassikeren Trans Europe Express, og vært produsent for Sven Väth. Kanskje ikke så rart at han også har en finger med i spillet på svært mange av bidragene på denne samleren.

CD1 inneholder minimalistisk og lite melodiøs electro. Stort sett dreier det seg om syntetisk rytmikk av den gamle skole; skumle synthlyder og strenge tyske roboter. Rytmen krever det meste av oppmerksomheten, og forsterkes av stemningsskapende små innspill fra forvrengt dataskurr. At Anthony Rother begynte sin musikalske karriere med å programmere musikk på en Commodore 64 kan man fortsatt høre, selv om lydbildet er en tanke oppdatert. Første høydepunkt som stikker seg ut er Psylocitys Machine. Her har en dyptpløyende bass fått selskap av metalliske synthriff og det nærmeste man kommer fete elektro-rytmer. Anthony Rothers Biomechanik høres ut som en moderne utgave av Kraftwerk, med positivt fortegn. CD1 avsluttes med God Of The Gods, som er en sval og behagelig melodiøs sak som kan minne om enormt tidlig trance.

CD2 presenterer electro med klarere referanser til eldre synth og techno. Det varierer allikevel fra dystre lydlandskaper til fengende elektropop. Little Computer People er i så måte platas lille hitperle, med dansbar electro-disco og morsomt og kitchy singalong-refreng. Ellers er det mer bruk av vokal på denne delen, og et mer technoid lydbilde. Igjen er Psylocity frampå og viser seg fra en tøffere side, denne gangen med den paranoide og harde Psylocity and Friends. Mullentronics Eeyore henter synth-temaer fra tidlig Yazoo, men legger lag på lag med elektroniske fiffigheter i noe som utvikler seg til å bli et storverk sammenlignet med de ellers så minimalistiske sporene på plata. Netzwerk Frankfurt leverer et Detroit-inspirert technokutt som skjemmes noe av en pratesyk tysker, mens Froyds Kleiner Engel kjører tysk pratevokal over hele linja med et langt mer underholdende resultat. Elektroniske bidrag av mer lavmælt og nedtonet art får man i form av Labor Es Ramfrequenz og Muzzfuzz' Like You, som rett og slett er nydelige begge to.

Dersom du ikke liker grumsete datarytmer og tysk robotsnakk er dette definitivt ikke noe for deg. Har du imidlertid funnet funken i syntetisk electro er dette et must av en plate full av moderne elektropurisme.