Brighten the Corners - Pavement (1997)
Terror Twilight - Pavement (1999)
Slow Century - Pavement (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lo-fi pop

Lyttervennlig og kloss opp til listepop fra dissonansens mestre.

Pavements andre album er markant annerledes enn Slanted and Enchanted (1992), men musikken er gjenkjennlig; de meningsmettede, bortimot professorale tekstene, Malkmus' særegne og tilbakelente vokal og enkelte gitar-takter fra Kannberg. Men i det store og hele er Crooked Rain, Crooked Rain tatt noe ned i forhold til Slanted. Her er ikke lav-frekvente lydtepper av hvinende gitar, feedback og lo-fi sound. Tvert imot er melodiene tilforlatelige og hørbare, sågar nynnbare, og i enkelte tilfeller kloss opp til mainstream pop.

Range Life har tydelige folk-referanser og er Pavements nikk til country-input i sin rock. Cut Your Hair er så hørbar og fengende at den ble kjørt på sirkulasjon i MTV og ble en slags nesten-hit. Likevel, Hit the Plane Down er det Slanted-sving på, men lydbildet er renere og intrumenteringen ikke så overlesset og kaotisk som på Slanted. Men, bevares, alternativ-kreden holder i godt monn; hør bare på Newark Wilder, rolig men underlig, uten lo-fi-støy, men med gjennomgående atonal gitar. Unfair har punk-kvaliteter og kommer temmelig nær Slanted med sitt lydteppe av gitarstøy.
5-4 = Unity har derimot preg av kunst-musikk, nesten som litt moderat avantgarde-jazz, og Filmore Jive er også eksperimentell underground.

Det er med andre ord både det ene og det andre på Crooked Rain, Crooked Rain. Åpningssporet Silence Kit er laget slik at det skal høres ut som om noen trykket in rec-knappen, og så – DERETTER - begynte bandet å spille, som et konsertopptak, eller slik Slanted faktisk ble spilt inn. Men Crooked Rain er avbalansert, litt tam, distansert - for all del, den er bra, det svinger noen ganger - den er interessant, men den henrykker ikke.

Bandet var på denne utvidet med Bob Nastanovich, Steve West og Mark Ibold (som erstatning for Gary Young).

Flunk - For Sleepyheads Only

(Beatservice)