Bikini Kill
Chicks on Speed

Movement - Gossip (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Ikke riktig hårete nok

Et Gossip såpass strømlinjeformet som dette er ikke veldig interessante greier, selv om det fins et par godbiter.

Gossip har vært en del av den nye gruppa av Riot Grrrl-band de siste årene, og fikk sitt velfortjente gjennombrudd med andreskiva, Movement (2003). Hele tiden har de likevel stått i skyggen av band som Le Tigre, Sleater-Kinney og Chicks On Speed. Feministånden lurer over Gossip nesten like mye som hos hvilke som helst av disse, selv om de skiller seg fra hverandre på andre måter.

Gossips fremste særpreg kommer i form av vokalist Beth Ditto, slik det alltid har gjort. Her er hun dog enda mer i fokus enn tidligere, noe som slår ut både positivt og negativt. På en låt som Coal to Diamonds blir det litt slitsomt, og ikke helt slik jeg liker Gossip og Dittos vokal. Det funker mye bedre når hun tar i hardere, som hun her beviser hun flere ganger. Det minner meg litt om å se på filmen Speed igrunn - hvis de slakker ned farten til under 80, så er det ikke noe håp.

Tittelsporet, som har blitt en aldri så liten hit for Gossip, gir et ganske korrekt bilde av hva slags greier skiva har å by på ellers. Med unntak av et par downtempo låter, så er det ganske svett og hårete det vi får. Jeg må innrømme jeg synes det er ganske kjipt når Gossip skrur ned tempoet. Når enkelte av de andre låtene også svikter, så er resultatet mildt sagt veldig blandet. Helt på tampen av skiva finner vi en remix av tittelsporet gjort av med-feminister og vennene i Le Tigre. Le Tigre kan være så bra de vil de altså, men denne kjipe remixen har ingenting her å gjøre.

Guy Picciotto fra Fugazi står bak produksjonen denne gangen, og dette er første gangen han jobber med Gossip. Men jeg foretrekker nok arbeidet han har gjort med Blonde Redhead mye mer enn dette - uten at Blonde Redhead kan sammenlignes med Gossip i særlig grad. Og noe av innholdet her er jo som sagt veldig bra, det er bare så synd at resten er altfor dårlig. Dette skal jeg ikke legge over på Picciotto uansett, det skranter rett og slett litt på låtmaterialet denne gangen.

Det første som slår meg angående Standing in the Way of Control er at det er ganske forutsigbart og autopilotsk. Joda, Gossip har beveget seg bittelitt bort fra gamle jaktmarker, men det de driver med her har tatt litt gleden ut av det som var. Movement var en spennende skive som hadde det som skulle til for å holde interessen oppe hos lytteren. Denne mangler mye av det, selv om det finnes et par låter som kanskje er bedre enn det meste de har gjort fra før av. Your Mangled Heart og Keeping You Alive, i tillegg til tittelsporet, er låter som har tatt vare på noe av dette som var bra med Movement. Ditto poserer på coveret med hår under arma, men om noe av det kunne blitt overført til skiva i form av litt mer hårete musikk, så hadde ting sett litt bedre ut tror jeg.

Standing in the Way of Control blir rett og slett litt for strømlinjeformet på mye av dette, og en litt mer skitten utgave av Gossip er å foretrekke her i gården. Uansett hva som skjer, så har de en solid nerve i bandet, nemlig Beth Ditto. Og selv om denne skiva har blitt ujevn, så er det som sagt positive ting her også.