Raccoon - Home Groan (2002)
The Opening Act - Home Groan (2004)
Hey Revolution Now! - Home Groan (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Uten holdbarhetsdato

16 låter som sveiper over karrieren til en av landets fremste låtskrivere.

"Landets mest undervurderte låtskriver" sier man gjerne om Martin Hagfors. Det er vel et utsagn med en viss sannhet i seg, men nå er det på tide at flere platekjøpere oppdager dette naturtalentetet som lever midt blant oss. Med samleren The Cream of the Crop er det hermed mulig å nyte 16 av mannens beste låter, slik de er stemt frem av venner og bekjente. Det er en aldeleles glimrende måte å bli kjent med denne gjengen på.

Hagfors minner meg litt om Howe Gelb i måten han fremstår på, som en litt lurvete og autentisk type det er veldig lett å like. På en hel plate er det høyt under taket og det er ikke alltid hver tone er like vellykket - men alt kommer fra hjertet. Og det er jo det som egentlig betyr noe, right? Det er noe sympatisk og tilforlatelig over det Hagfors og hans Home Groan driver med, og som gjør at de befinner seg i en egen klasse som fortolkere av amerikanske bonderock med norske røtter, og ikke minst en solid dose hjemmedyrka egenart. The Cream of the Crop holder stort sett som lovet, og er en bunnsolid samling.

Fordelingen av låtutvalget er jevnt fordelt, med særlig vekt på sterke Astrodome (99) og Raccoon (02). Det er bare én låt fra Home Groan (97) og Modern Man (98), fire fra Astrodome - blant annet det aldeles nydelige tittelkuttet, tre fra Fish (00), to fra Addicted (01) og fire fra Raccoon. Det betyr alt fra festlig låvedans (The Eastern Line), raffinert folk (Leaving This World) til vellykket samspill med Jaga Jazzist (Itch, Kid), southern bluesrock (Klingers Blues) og måneskinnsballader. Låter som Talking to Myself (pers.fav), On and On She's Gone, Anniversary Day og The Woods bidrar til å sikre at denne platen har en holdbarhet på linje med militær hermetikk.

Også som tekstforfatter er Hagfors verd å bruke tid på. Han skriver med en stilsikker penn, og ruller opp troverdige røverhistorier med linjer man gjerne husker ("If love is an ocean, we're all in this boat, we should be grateful, we're still afloat...", Emergency Exit). Innpakningen er også forseggjort, og som det står på omslaget så er "song book with guitar tablature included". Hele greia er med andre ord helt storveis.

Seks album ut i karrieren tar Martin Hagfors & co en fortjent pust i bakken, samler trådene og seg litt tilbake. Så bærer det vel videre inn i skogen, opp i fjellet og ut på havet:

We'll sing by the river tonight
standing in the shadow of the yellow moon light