Malaise
Tiamat
Killing Miranda

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Nakent og gebrokkent

Synthetisk italiensk gothrock som bringer tankene over til Paradise Lost.

Allerede etter noen få sekunder av åpningskuttet på Cities and Faces føres tankene til Paradise Losts Host-album. Disse to utgivelsene har veldig mye til felles. Gothrock med et veldig syntetisk lydbilde, tunge gitarer og catchy refrenger. Hovedforskjellen er nok at der Paradise Lost har erfaring nok til å styre unna standardklisjeene, går italienerne i Nude i baret en del ganger under dette debutalbumet. De velger av og til litt for enkle løsninger, og det medfører at dette er en plate man nok - selv om den umiddelbart fenger voldsomt - fort vil gå lei.

Et annet problem er tekstene, sunget med en svært markant men også litt sjarmerende italiensk aksent. De gir sjelden mening! "Sweet hours to live I've got no time to kill, morning disease fresh cold breeze", "I'm waiting on the empty rocks, you've been grabbing the ground with no fear or hesitation searching for the thin pale skin" og "Hey little man is that what they say? Cos they said so tell me of Transistor Fate" er noen eksempler fra henholdsvis News, Pale Skin og Transistor Fate. Et godt tips til neste gang må være å knytte til seg en engelskspråklig tekstforfatter, eller eventuelt synge på italiensk - som jo både Lacuna Coil og Cayne med enkeltspor har bevist at fungerer godt i denne sjangeren.

Har du ikke allerede plukket opp Paradise Losts Host gjør du det i stedet, liker du den plata voldsomt, og ikke bryr deg nevneverdig om tekster - så kan du jo gi denne en sjanse.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen