cover

Euphoria

Dead Man

CD (2008) - Crusher

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Hardrock / Prog / Folkrock / Psykedelia / Stoner

Spor:
Today
High or Low
Footsteps
I Must Be Blind
From a Window
Light Vast Corridors
The Wheel
Rest in Peace
A Pinch of Salt
Euphoria
July

Referanser:
Jethro Tull
Led Zeppelin
Jefferson Airplane
Fairport Convention
Quicksilver Messenger Service
Graveyard
Black Mountain
Witchcraft

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Miksturen

Svenskene har beina godt plantet i 70-tallet også på sitt andre album.

Svenske Dead Man er et heller ubeskrevet blad her i Norge, og for så vidt kan de vel heller ikke kalles som store i sitt eget hjemland heller. Kvartetten fra Ørebro som startet i 2003 har med Euphoria kommet med sitt andrealbum. Den selvtitulerte debuten fra 2006 bar et preg av et band som hadde bena sine plassert i dette tiårets stonerrock og i 70-tallets progrock. En blanding som ga et akseptabelt resultat, og med gode kritikker og lave salgstall. En svært så vanlig historie for et hopetall av håpefulle rockeband.

På Euphoria har de tatt et steg videre bakover, ikke i kvalitet, men i tid. Nå står de med begge beina godt plantet i fortiden. I tillegg til 70-tallets progrock hentes det elementer nå fra 70-tallets folk- og tungrock. Lilletåa plasseres for øvrig i 60-tallets psykedelia.

Albumet i sin helhet er enkelt, melodiøst og Dead Man virker som snille menn med langt hår og skjegg. Den akustiske gitaren som i hovedsak trakteres Johan Rydholm er i fokus og danner folkrockpreget. Toner og inspirasjon ikke ulikt Jethro Tull høres når fløyten setter sitt preg på flere av låtene. Andre ganger så beveges musikken ut i det psykedeliske syrelandet som Pink Floyd befant seg i perioden 1969 – 1971.

Av låter som er verdt å merke seg står Rest in Peace som et lite mesterverk på over 8 minutter, hvor de igjen leker med flere genre i en og samme låt. Tross stor variasjon på låtlengden finnes det også en rød tråd her. Den skjelvende vibratoen på stemmen til Kristoffer Sjödahl bidrar til at de skaper et eget uttrykk, og genremiksen gir Dead Man et særpreg. Det er lett å kjenne igjen bandet etter to skiver.

All musikken er skrevet av kvartetten selv i fellesskap – der inspirasjon og glede taes med i øvingsrommet, inn i studioet og ut på scenen. Både deres musikalske inspirasjonskilder og atttitude er ikke så langt unna göteborgerne Graveyard, og som sine landsmenn skal Ørebro-gjengen på en liten USA-turne i begynnelsen av neste år.

Europhia har blitt en god oppfølger fra det allerede lovende debutalbumet. Mange spennende elementer oppdages for hver gjennomlytting. De når vel ikke helt opp til Graveyard pr. i dag, men med litt turneer både i USA, deler av Europa i høst og neste år, vil nok gi bandet ennå mer input slik at man kommer seg enda et steg opp på neste skive.

comments powered by Disqus

 



Artikler, nyheter


Ekstranummer #61: Nostalgi i slengbuksas tidsalder: Den norske retrobølgen på 70-tallet, Del 5

Filmindustrien befant seg i syttiåra i ei hard klemme. Skulle den satse på tidsriktig sosial ’relevans’ eller peise på med det den alltid har vært best på, pur eskapisme? Svaret, og de store pengene, lå i en mellomløsning: Tidstilpasset og trendriden

Podium

Hovedsiden / Siste:

Til Vigdis av Jan Garbarek
06.04.14 - 17:56

Indie band i Oslo søker trom...
23.03.14 - 15:52

Bassist sökes till osloband
17.03.14 - 22:40

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo