John Mellencamp
Indigo Girls
Fred Eaglesmith

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Godlyd fra Nashville

Dette er heartland rock av det kjente, men likevel kjære slaget. Black er nok ikke den sterkeste unge, amerikanske låtskriveren i kortstokken.

Jeff Black er for meg et ukjent navn, men en titt på listen over musikere som deltar på denne utgivelsen bærer bud om en kar med hjertet på rett side av Nashville. Det som slår meg først med denne plata er hvor helamerikansk den låter. Historier om tapt kjærlighet, vakre og ville kvinner, knuste drømmer, nye sjanser, håp og kjøreturer nedover highwayen kles opp, først med kassegitarer, så kommer de iltre, twangy gitarene og den litt hese stemmen som vitner om levd liv. Sikkert fremført av Black iført boots, svarte 501s og en slitt T-skjorte. Og hvis du synes dette høres ut som en slags Springsteen-klone, så er det ikke helt feil. For mye av låtmaterialet her minner mye om Springsteen, men dessverre er det Springsteen à la Lucky Town og Human Touch.

Med andre ord er det ekte og gjennomført, men ikke i nærheten av bra nok til å tilrive seg en plass på toppen i denne sjangeren hvor det finnes mange, mange gode navn. Man kan si mye bra om Springsteen, men på Lucky Town og Human Touch var det noe litt uinspirert over mannen. Samtidig var det aldri dårlig og alltid gjennomført. Det er noe av den samme følelsen jeg får av å lytte til Tin Lily. Potensialet er definitivt til stede, og enkelte av låtene ypper seg litt, men gåsehuden er et stykke unna. Den mollstemte akustiske gitaren i Easy On Me setter en tidlig standard for resten av plata, med sparsom produksjon og Blacks værbitte stemme. Stemmen er faktisk noe av det jeg liker best med denne plata. Den bærer låtene godt, og Black kan låte både ettertenksom og rocka.

Hollow of Your Land viser hvor utrolig han ligner Springsteen i enkelte låter. Det karakteristiske episke pianoet og de røffe gitarlinjene hjelper godt til. Jeg synes Jeff Black gjør de mer rocka låtene best, og Libertine er i så måte en godbit. Her høres han som snytt ut av nesa på Mellencamp, komplett med fele som utfyller de iltre gitarlinjene og Black som synger om den selvsikre, viltre kvinnen som alle på et eller annet tidspunkt har vært forelska i. Hard Way Out er FM-rock som skapt for amerikanske radiostasjoner, og det samme kan for så vidt sies om flere av sporene. These Days er platas høydepunkt med sitt mektige og fengende refreng og har alt som skal til for å bli en hit i USA.

Så alt i alt er dette en plate det med stort hell går an å spille i bilen, og den er et sikkert kjøp for de som ikke får nok helamerikansk, episk landeveisrock. Men det er noe uforløst over Tin Lily, som det er vanskelig å sette fingeren på, men som ikke forsvinner med gjentatte spillinger av plata. Kanskje er det låtmaterialet som i bunn og grunn er for anonymt og det noe flate lydbildet. Det er så mange om beinet i denne sjangeren at man må han noe ekstra for å skille seg ut, og det mener jeg Jeff Black ikke har.

Diverse artister - Østfoldminner

(Normann)

En døråpner til glemt populærkultur og et panorama over en rik underskog av musikalsk og poetisk talent.