10000 Hz Legend - Air (2001)
Talkie Walkie - Air (2004)
Love 2 - Air (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lufta er for alle.

En følelse av å bevege seg i et konstant mykporno-univers...

Sammen med grupper som Daft Punk, Cassius og en hel skokk DJs har Air stått for en fransk renessanse innen clubbing-landskapet. Og mens verden hungrer etter "Moon Safari Volume II", så slipper Source denne godbiten for å korte ned ventetiden. "Premiers Symptomes" leverer ikke noen nytt for dem som kjenner Air, men bidrar til å fordype inntrykkene fra langspilleren "Moon Safari" (1998). Enkelte av temaene er kjente, som i " Les Professionnels" der en snutt fra hitten "All I Need" dukker opp, hvilket tyder på at mange av låtene er spilt inn i samme tidsrom som langspilleren.

Åpningslåta legger lista høyt: "Modular Mix" (opprinnelig fra 1995) er mystisk som Lara Crofts dypeste hemmeligheter, og når du endelig finner frem avslører du en juvel av en låt. Åpningskuttet snor seg rundt i øret ditt, og svøper deg i godlyd ved hjelp av en samplet blåserekke og et teppe av bløte orgellyder. Nicolas Godin og Jean-Benoît Dunckel følger opp med "Casanova 70", som er avslappende inntil det bedøvende, med underfundige lydskisser som maner frem en følelse ytterst velvære - en sukkersøt blanding av 70-talls pop og trendy kitsch. Avslutningsvis overtar Korg-orgelet og groover det hele opp til et nytt nivå. Himmelsk!

Ikke uventet domineres skiva av cheezy orgellyder og sløye rytmer under et filter av effekter og fiksfakseri. Utgivelsen er naturlig nok mindre helhetlig enn "Moon Safari", men det er likevel en klar stil som går gjennom hele skiva: En følelse av å bevege seg i et konstant mykporno-univers der Emanuelle og hennes mange venner kan dukke opp når som helst. Kun den avsluttende låta, "Brakes On", bryter opp idyllen med et røffere tempo og samplet dialog. Låta preges av brudd mellom raske rytmer, skrikende sequensere og en støyende gitar, som umiddelbart føles som et tappert forsøk på å skape dynamikk på en utgivelse som ikke krever det.