Band of Horses
Emmylou Harris

For Emma, Forever Ago - Bon Iver (2007)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Mye Iver

Bon Iver handler om mye, hovedsakelig selvtillit, nyoppdaget identitet og de gode gamle røttene.

Historien om hvordan Justin Vernon gikk i seg selv er velkjent. For sitt første album trakk han inn i skogen, forsvant inn i en tåke av skogsliv, hyttekos og unektelig noen bourboner på sene kvelder. Tolvtimers-økter med innspilling, oppriving av ekskjærestefølelser, den klassiske selvransakelsen, ga Vernon et resultat som fans senere har fortalt ham at de ble reddet av. Mildt sagt var debutalbumet under Bon Iver-navnet en suksess. En suksess som skulle føre til en EP i 2009, her med et mer countryinfluert uttrykk, et samarbeid med den stormannsgale Kanye West på hans gigantproduksjon, My Beautiful Dark Twisted Fantasy og samspill i den fine gruppen Gayngs. Nå slipper han sitt andre album, Bon Iver.

Den selvtitulerte utgivelsen viser til en musiker med et større verdensbilde. Her står uttrykket i fokus, helheten av Bon Iver, av det dype emosjonelle vi har blitt så godt kjent med de siste årene, men nå, selvsikker og klar, skyter han brystet frem og presenterer seg i all sin stolthet. Med den påtatte innesluttheten til en staut tømmerhugger tar likevel Vernon oss med videre og viser at han holder stand på Times Square, like fullt som i en liten hytte i Wisconsin.

Nok en gang finner vi nasjonalromantikken i Bon Ivers musikk. En hjemmekjær kar, han leter igjen tilbake til hjemstedet, her skriver han låter i en gammel veterinærklinikk, får inspirasjon fra sin countryartist kjæreste og fyller opp gammelmanns folkglasset med en dyptgående klasse hentet fra de mer luksuriøse hjørnene av hjemlandet. Falsetten, autotunen, de bidrar til det sfæriske uttrykket. Borte er klare akkorder, igjen står et teksturellt sammensurium av musikk. Tekstene, de klare merkene, de spiller ikke lenger så stor rolle, det er uttrykket som her skal frem.

Albumet henter sine spornavn fra rurale, geografiske, noen ganger fiktive, lokasjoner. Calgary er det vakreste sporet av dem alle. Lange, seige akkorder introduserer oss for det. Den taktfaste trommingen og Vernons triple, friple, ja hvem vet, vokalspor omgir lytteren. Platen begynner ideelt med Perth, en liten søt gitarstrofe repeteres, før det hele smelter inn i digelen som er Bon Iver. Vi røres rundt i klassisk nasjonalromantisk USA blandet med litt urbanitet, tømmerhytter med coctailglass. Holocene er søt og kraftig og er en liten historie som gir oss innblikk inn i hva Vernon har følt på når han skrev platen.

Tristesse og storhet tar like mye rom i andre utgivelsen til Bon Iver. Et album som kan tynge et hvilket som helst hjerte gir det også stødighet. Kanskje tar Vernon litt hardt i, med storheten, men selvsikkerheten han har fått gjør det hele plausibelt og overbevisende. Platen avsluttes med Beth/Rest, litt sax, litt 80-tallsgitarspill - det er en ordentlig solnedgang. Hvorvidt det er over Wisconsin sine skoger eller LA sin kyst er usikkert.