Pearl Jam

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

10 millioner kan ikke ta feil?

Creed definerer frontlinjen blant band som holder liv i grungens krampetrekninger.

Det finnes mennesker der ute som nekter å innse at grønsjen døde med Kurt Cobain. Blant dem er Creed og 17 millioner platekjøpere. Det verste er at bandet ikke er så ille heller.

Til tross for relativ anonymitet i Europa, deriblant Norge, er Creed salgsmessig på størrelse med U2 for tiden. Med bare to plater på CV’en skal bandet visstnok ha solgt nærmere 17 millioner plater.

Debutplaten "My Own Prison" ble godt mottatt i hjemlandet USA da den ble sluppet i 1997. Den solgte fem millioner før plate nummer to kom, og skal etter sigende ha solgt over syv millioner per i dag. Creed er en suksesshistorie fra ende til annen. I tillegg til vanvittig salg ble de fire gutta i Creed det første bandet i historien med fire låter fra debutplaten som nummer en på Billboards hitliste for mest spilte rockesingler på amerikansk radio. Og da det nevnte magasin arrangerte sine årlige "Billboard Music Awards" i 1998, stakk Creed likeså godt av med prisen for "Rock Artist of the Year"? Og hvem tror du fikk den samme prisen året etter...?

I 1999 var for øvrig Creed også en av hovedattraksjonene på det årets famøse Woodstock-festival (folk ble lei av blant annet dårlige toaletter, dårlig mat og stive priser, og festivalen endte bokstavelig talt i flammer). Bandet vant hjemmeseier da de fikk med seg selveste Robbie Krieger, gitaristen fra de smått legendariske orgelrockerne The Doors, og gjorde Roadhouse Blues og Riders On The Storm på hovedscenen foran 200 000 post-grønsjere.

Høsten '99 kom plate nummer to. Og Human Clay skuffet ikke fansen. Etter én ukes salg, kunne Reuters melde at plata allerede hadde gått 350 000 ganger over platedisker i Junaiten. Og den har fortsatt å selge, og har per i dag solgt nesten dobbelt så mye som debuten.

Salgsmengde trenger allikevel ikke nødvendigvis bety at produktet er bra. Og er så Human Clay en bra plate? Både ja og nei.

Umiddelbart er det to karakteristikker som gjør seg gjeldende. Den ene er "Pearl" og den andre er "Jam". Det er nemlig ikke til å komme fra at dette er forferdelig likt Seattles store sønner. Og da spesielt debuten Ten. Ikke ett vondt ord om Ten, som er gnistrende bra og en på alle måter klassisk rockeplate. Men den låter naturlig nok veldig 1991. Og det gjør dessverre Creed også. Det er ingenting på Human Clay som ikke kunne vært spilt inn for ti år siden, og man sitter igjen med en følelse av å hørt dette altfor mange ganger tidligere. Vokalist Scott Stapp gjør en så bra Eddie Vedder-imitasjon at han hadde slått knock-out på alle konkurrenter hvis han hadde gjort Alive eller Even Flow på "Stjerner i Sikte".

Men; det finnes lyspunkter her. For eksempel tekstene. De har blitt karakterisert som både selvhøytidelige og naive. Vel, der er jeg uenig.

Tekstene er slett ikke verst, til tider også svært gode, og valget av temaer er dristige. Creed tar for eksempel for seg temaer som frykt for å bli eldre (Never Die) og noe så lite rock'n'roll som hvordan det føles å skulle få barn (With Arms Wide Open). Det er ambisiøst, og de lykkes langt på vei. Det er faktisk ikke noe galt å skrive positive og livsbejaende tekster. Man trenger ikke hete James Taylor for å kunne gjøre det.

Og om arrangementene er ingenting Pearl Jam ikke har gjort før, så er en del av låtene noen virkelige perler. Alle låtene er signert gitarist Mark Tremonti og vokalist Scott Stapp, sammen viser de i enkelte tilfeller at de virkelig kan håndverket. Singelen With Arms Wide Open er fantastisk, og Higher og Inside Us All er låter enhver låtskriver kunne gitt høyrehånda for. Dessverre er en del andre låter fullstendig anonyme.

De som ikke skremmes bort av at dette er grønsj, kan gjøre langt verre kjøp enn Human Clay. Om ikke annet så bare for de tre nettopp nevnte låtene. De er nemlig verdt pengene alene.