[capsule review in English available]

When You Wish Upon a Star

Emmylou Harris
Billie Holiday

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fantastisk musikk skapt av tro, tillit og alvestøv

Med nydelige pop-låter utført av kreative, åpne jazzmusikere, skaper Slow Motion Orchestra et spennende, originalt uttrykk.

Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra vant årets Spellemannspris i jazzkategorien for sitt forrige album Silver. Som navnet tilsier spiller bandet langsom musikk, og de fokuserer på klang og rom, framfor hurtighet og virtuositet. På Silver gjorde de i hovedsak låter fra jazzens standarrepertoar, som de revitaliserte og lot tekst og melodi være i sentrum. Et par originallåter vitnet om at kvintetten var klar for å bevege seg ut av konseptet med standardtolkninger. På Pixiedust tar de skrittet helt ut, og tar med seks låter skrevet av Peder Kjellsby, to av Solveig Slettahjell, og kun tre standardlåter.

Kjellsby har tidligere gitt ut Burglar Ballads med Sjur Miljeteig, under navnet Frikos. Da disse låtene skulle fremføres live ble Solveig Slettahjell med på vokal. Sjur Miljeteig er trompetist i Slow Motion Orchestra, og skrittet til å spille Peder Kjellsbys låter på denne plata var altså ikke langt.

Originallåtene befinner seg i et poplandskap, med sine enkle akkorder, melodi og tekst i sentrum. Med en fri og åpen innfallsvinkel inspirert av musikernes jazzbakgrunn, skaper Slow Motion Orchestra et spennende og originalt uttrykk med det beste fra jazz og pop. Dette gir særlig utslag i den kreative bruken av instrumentene og den åpne rollefordelingen i kompet. Det er ikke noe definert bakgrunn eller forgrunn og de tradisjonelle komp-rollene er visket ut; det kan like gjerne være piano som trommer som holder rytmen eller fargelegger. På Faith, Trust and Pixiedust er Mats Eilertsens fyldige og perkussive basspill alt som trengs for å akkompagnere Slettahjells vokal. Trommis Per Oddvar Johansens diskrete, men effektive vispebruk kan låte som regn, bølgesus eller støy. Pianist Morten Qvenild har utvidet sitt instrumentrepertoar og står for det meste av elektronikkbruken, som tilføyer en ny dimensjon til denne musikken. Hans subtile bruk av Hammondorgel låter fantastisk vakkert på Little Wonder. Både den låta og Starpillow bygges opp til deilige klimaks ved hjelp av enkle virkemidler. På Count the Days, en lystig pop-låt i Sondre Lerche-stil, står det stramt arrangerte verset i enorm kontrast til det melodiøse frijazzpartiet i midten. Derfor blir dette partiet så effektfullt og inderlig vakkert..

Slettahjell er en av de største jazzvokalistene i Norge. Hun har et veldig bevisst forhold til stemmen sin som instrument, og har et enormt repertoar av klangvariasjoner, uttrykksmåter og artikulasjon. Ingen frasering, tone eller uttale er tilfeldig, hun har total stemmekontroll. Hør for eksempel på When You Wish Upon a Star, der hun mesterlig kontrollerer hver eneste ansats og intonasjon med millisekunders presisjon. Der demonstrer hun også sitt omfang fra det lyseste lyse, til det mørkeste mørke.

Denne plata er spekket av minneverdige øyeblikk. Blant mange sterke låter er det Don't Explain som står sterkest. Denne koral-lignende versjonen av Billie Holidays klassiker er reharmonisert og forenklet. Gjennom Qvenilds piano og Slettahjells stemme får en virkelig innblikk i den bedratte kvinnens følelsesliv. I denne versjonen blir man virkelig rørt av frasen "I know you cheat, right or wrong don't matter, when you're with me sweet," fordi en føler hvor mye kjærlighet som ligger i denne tilgivelsen.

Pixiedust skaper et univers av barnlig magi og drømmer, med alvestøv og stjerner. Godt hjulpet av delikat elektronikk og utrolig nyanserte cymbalklanger. I dette universet passer When You Wish Upon a Star perfekt. Denne ihjelspilte Disney-julesviska får nytt liv i disse musikernes magiske hender. Det er nesten så man kan ense Tingeling blåse sitt alvestøv inn i musikken.