Fearless Iranians From Hell
Jackofficers

Humpty Dumpty LSD - Butthole Surfers (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En skeiv rytmisk metallvegg

Seige gitarer og programmering utgjør det moderne Butthole Surfers, trinn tre i bandets utvikling. Og framover går det!

Det er muligens en veldig dårlig konspirasjonsteori, men er det slik at all verdens veteraner i genren alternativ rock har sparket trommisene sine og begynt å gi ut skiver med programmerte rytmer? Jeg sitter igjen med følelsen av at både band og artister som for eksempel Butthole Surfers, Dave Navarro fra Jane's Addiction og They Might Be Giants har snakket litt for mye sammen i det siste. På disse fiktive kaffeslabberasene må punkt en på dagsordenen være "trommer - Non! dataprogrammering - Oui!". Det triste med dette faktum er at egenarten med en haug med artister har fått et kraftig skudd for baugen når fornyelsens element ofte kun består av elektrofisering og digitale rytmer.

Nå står det ikke SÅ dårlig til med Paul Leary og resten av Butthole Surfers. La det være sagt så raskt som mulig, Weird Revolution er helt glimrende. At bandet er mer tilgjengelig enn noensinne skader ikke, selv om litt av gleden vet et ekte "sjokkband" (særlig med hensyn til tidligere liveopptredener) er borte. Butthole Surfers har alltid vært komplett sprute gale, og det av den deilige varianten. Husker du Hairway To Steven (1988)? Eller The Hurdy-Gurdy Man (1990)? Storfavorittene er vel Electric Larryland (1996) og Independent Worm Saloon (1993), som kom i en periode der bandet myknet opp og "kommersialiserte" seg litt. Bandet er kommet enda lengre vekk musikalsk fra første platekontrakt med Jello Biafra, og vipper elegant over i et moderne lydbilde. Hvis trinn to i bandets utvikling var denne oppmykingen og med påfølgende bytte av plateselskap på åttitallet, er Weird Revolution eksempelet på tredje trinn i evolusjonen.

Strengt tatt er det visstnok bare Leary, Gibby Haynes og King Coffey igjen nå. Samme trio dekker også besetningen i bandet P, der Johnny Depp hang med. Et annet famøst (av mange) sideprodukter Butthole Surfers har hatt, er Fearless Iranians From Hell. Lefling med koplingen islam og sinte menn er vel ikke akkurat helt politisk korrekt i disse dager, men det passerte den gang da.

Fetest lyder det denne gangen på The Shame Of Life (co-skrevet av Kid Rock, av alle..) og Dracula From Houston. Begge låtene er sløve og rytmiske, med en vass gitarlyd som holder låtene igjennom. The Shame Of Life peker litt mot klubbmusikk(!), mens Dracula From Houston er mer funky og rølpete. I resten av låtene lekes det med samples, litt scratching og Leary’s vokal iblandet en noen ganger kjent og noen ganger ukjent stil. Støy er det hele veien, enten i seg selv eller lagt på vokalen. Noen av kuttene blir vel seige og diffunderer etter hvert, for eksempel Get Down og The Last Astronaut. For min del sitter disse låtene dårligst av alle.

Selv om jeg i mitt mistenksomme jeg synes det begynner å bli litt vel mye moderne rytmer i utgivelsene til gamle helter, ror Butthole Surfers seg helt i land i sitt "tredje trinn i utviklingen". Gamle, knallharde fans vil vel kanskje savne galskapen noe, men opportunismen og uforutsigbarheten er der fremdeles. Så vi får gratulere enda et band med vellykket innvielse av et nytt musikalsk tiår. 25 år i tro tjeneste for Leary og Haynes er det også!