My Bloody Valentine
Stella Luna
Mount Eerie

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Gammel oppskrift, gamle metoder

Lag på lag med gitarer, seige riff og drømmende kvinnevokal. Oppskriften er velkjent, men debutantene i Vena gjør ingenting for å friske den opp.

I sentrum for de Oslo-baserte debutantene i Vena står familien Pyke. Vokalist Kjersti er gift med gitarist Benjamin, som igjen er bror av bassist Thomas. Bandet ble dannet i 2006, og la ut noen låter på sin Myspace-profil et par år senere. Det tok enda to og et halv år før kristenrockerne ble klare med sin første offisielle EP, Nomadic. Utgivelsen fikk nylig bra omtale i Metal Hammer, og miksingen er gjort av Cult Of Lunas Magnus Lindberg.

Det åpner sakte og dystopisk om kulde og trøtte sjeler i Shadowlands. Produksjonen står bandet for selv, og de har pakket Kjersti Pykes fine stemme godt inn i lyden av druknende fuzzgitarer, noe de med stor fordel kunne latt være. Som vokalist kan Pyke til tider gi assosiasjoner til en musikalsk nybrottsarbeider som PJ Harvey, spesielt når hun klarer å bryte gjennom de massive gitarveggene, som på Clothe Us Light. Men mest av alt føles Vena noe… gammelmodig.

Nomadic er lyden av hva mykmetallerne holdt på med for 10-12 år siden. Da var det småradikalt for skinnjakkekledde menn med langt hår å ha med kvinnelige vokalister, og de gjorde det alle, både Paradise Lost, Anathema, Pyogenesis og Amorphis. Nå er kanskje metall en av de mest statiske av alle musikksjangre på den måten at den ikke bryr seg et døyt om hva som er hipt. Metallfansen i dag ser ut akkurat som de gjorde da Iron Maiden debuterte. Den har ikke endret seg særlig de siste tiårene, og fansen elsker det. Greit nok det, men skal musikken nå ut til kretser utenfor die hard-gjengen, må den til en viss grad henge med i tida.

Nå vil ingen finne på å kalle Vena for et rent metallband, men de heller klart mer mot de tyngre forgreiningene innen rockens mange underkategorier. De fire sporene på denne EP'en smelter sammen til en 25 minutter lang komposisjon med få variasjoner og søvndyssende temaer, med Division som erkeeksempel. Det er ingenting i veien med det musikalske håndverket her, men låtene klarer ikke å engasjere.