Broder Daniel
Air France
Håkan Hellström

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Svensk dystopi

Ung og lovende nykommer fra Sverige synger om alienering og desperasjon i et spennende elektronisk landskap.

Pelle Hellström er Nordpolen. Han er opprinnelig fra Uppsala, men nå en del av Göteborg-scenen og signet til plateselskapet Sincerely Yours, som også rommer band som The Honeydrips, Air France og Jonas Game i stallen.

På Nordpolen er et dypt personlig debutalbum om ungdommelig søken etter forståelse og holdepunkter i en kompleks og vanskelig verden. Hellström synger på svensk om de store følelsene og har allerede oppnådd en god porsjon hype i hjemlandet der de fleste anmeldelser og omtaler har endt i en hat-elsk dikotomi, noe som for øvrig illustrerer materialet meget godt.

For dette er et annerledes stykke popmusikk. Et lydbilde som nettopp differerer markant fra de vante oppskrifter, mye takket være produksjonen til The Tough Alliance (TTA). De vakre frihetshungrige mer lystige sinnsstemningene som ofte kjennetegner materiale til TTA fra albumet A New Chance til den siste singelen Neo Violence fusjonerer mesterlig med de alvorstunge og selvransakende tekstene Helleström fremfører om kjærlighet og fremmedfølelse på slik særegen måte.

Sangeren legger ikke skjul på sine rent teknisk begrensede vokalferdigheter, til tider er det regelrett falskt, som når Hellströms stemme plutselig vrir seg ned og drukner i møte med TTAs ekstatiske house synter i tittelsporet På Nordpolen. Allikevel, de mindre elegante aspektene ved utgivelsen er med på å underbygge noe forfriskende ærlig og rørende ved estetikken man her er på søken etter.

John Travolta, Skulle gå fram, Fram till dig, Kyssa dig, Gå på bio, Ligga med dig, Prata om dig, Ljuga för dig, Äta middag, Äta frukost, Du är här, Jag är frusen, Du är en av flera tusen, I en plastburk för oss unga, är du där med mun och tunga

På sporet John Travolta synger Hellström tappert om drømmen som John Travolta mens TTAs pulserende four-on-the-floor trommer og melodier veksler mellom nye anthem høyder. Det låter rett og slett veldig tøft. "Vet inte om jag vil, vakna en dag til, så jag håller mig vaken" synger Hellström over refrenget på Vem Har Sagt mens slagkraftige dancebeats følger han mot noe som etter hvert ligner allsang materiale til hele natten.

Gjennomgående skaper TTAs selvsikre og eksperimentelle produksjoner et abstraksjonsnivå der Helleströms dirkete utleveringer om tilværelsens håpløshet finner sin plass. Dette er noe langt mer interessant enn den tamme singer/songwriter forkledningen slik tematikk som oftest pakkes inn i. Man kan ikke unngå å dra litt på smilebåndet til en låt som for eksempel Ingen Poäng – en elektronisk trekkspill-rave-lullaby – og det er også meningen, detter er håpefull og fremtidsrettet musikk.

Når Hellström overveier den eksistensielle tomheten i sin fremtidige sivilingeniørgrad på sporet Under er det også blottet for ironi. Uten dette alvoret i bunn bli låtene lett forglemmelige – På Nordpolen tar sjanser og vinner.