[capsule review in English available]

Ken Vandermark
Mats Gustafsson
Evan Parker

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Ny, norsk powertrio.

Improvisert kraftsalve fra Kornstad, Nilssen-Love og Eilertsen.

Space Available er det første albumet til Kornstad Trio. Denne trioen har allikevel gjort seg godt bemerket de siste årene gjennom heftig konsertvirksomhet på klubber og festivaler i Norge og USA, og har gjennom dette blitt en av de fremste representantene for den nye norske jazzen vokst fram i kjølvannet av Element og Bugge Wesseltoft's New Conception of Jazz. Det er også da rett og rimelig at platen slippes på Bugges label Jazzland Records.

En liten del av Kornstad Trios internasjonale anerkjennelse skyldes også oppmerksomheten i kjølvannet av gitarlegenden Pat Metheny, som gjorde flere opptredener med bandet under Molde Jazzfestival sommeren 2001. De har også rukket å vise seg fram i de ikke ubetydelige jazzbyene Chicago og New York.

Kornstad, Eilertsen og Nilssen-Love er altså en del av den nye generasjonen jazzmusikere som har vokst fram på slutten av 90-tallet. Mye av bakgrunnen for denne framveksten skyldes jazzlinja ved Musikkonservatoriet i Trondheim der disse tre, og mange av representantene for den nye norske jazzen, har studert. Så godt som alle har siden flyttet til Oslo, og det finnes et utall av konstellasjoner man finner disse jazzmusikerne i. Kornstad Trio inkluderer tre av de mest aktive artistene vi har i Norge i dag, både på konsertfronten og som plateartister, og har til tross for at de er midt i tjueårene et utall plater bak seg.

Svakheten ved å opptre i så mange konstellasjoner er at man kan miste muligheten til å foredle uttrykket i ett band, noe blant annet amerikanske Brad Mehldau har tatt konsekvensen av. Styrken er at man er innom mange forskjellige uttrykk, med mange forskjellig musikere man kan lære og trekke inspirasjon fra.

Kornstad, Eilertsen og Nilssen-Love tilhører definitivt den siste kategorien, og sammen har bandet et stort register å spille på.

Space Available er en plate i improvisasjonens navn. Kornstad bekrefter sin forkjærlighet for improvisasjon i nær sagt alle sammenhenger han opptrer i, og nevner Pharoah Sanders, Albert Ayler, John Coltrane og Archie Shepp som viktige inspirasjonskilder. Også samtidige og fabelaktige improv-kapasiteter som Ken Vandermark, Mats Gustafsson og Evan Parker er viktige, også for Paal Nilssen-Love som deler Kornstads fascinasjon for det improviserende elementet.

Space Available åpner også med Kornstad-komposisjonen Arched Shape, og ikke legger skjul på hvor inspirasjonen kommer fra.

Send in the Clowns er platens andre spor og er en komposisjon fra Stephen Sondheims musikal A Little Night Music, basert på Bergman-filmen Sommernattens Leende fra '56. Sondheim blir regnet som låtskriver av Richard Rodgers, Oscar Hammerstein og Irving Berlins format, og som blant andre Coltrane og Shepp før ham bruker Kornstad en gammel melodi som utgangspunkt for improvisatoriske dypdykk. Kornstad åpner med temaet fra Send in the Clowns, improviserer over det og vender tilbake til melodien flere ganger, mens Nilssen-Love og Eilertsen legger et laidback flerrytmisk grunnlag som tillater Kornstads sakte ekskursjoner. En nydelig og downtempo låt, og et unntak som bekrefter de senere låtene som forrykende og groovy improvisasjoner.

Nilssen-Love har kapasitet til å utgjøre en fullkommen rytmeseksjon med flere bassister enn Ingebrigt Håker Flaten, og med Mats Eilertsens på hans Intornette utgjør de en fantastisk duo. En drivende låt der alle i perioder utfolder seg i fri dressur. Det virker nesten som de virker hemmet av å spille i en trio når de driver i hver sin retning, men de holder sammen en slags fokus på låten, og spesielt det korte tromme/bass partiet mot slutten er fantastisk av Eilertsen/Nilssen-Love der de følger hverandre i høyt tempo.

Intensiteten og melodiøsiteten på denne låten er karakteristisk for platen. Det gjør også platen av de mer tilgjengelige, fordi den aldri slipper det melodiske aspektet av syne.

På Summer Samba fristes Kornstad og de andre av total friimprovisasjon vi kjenner fra Tri-Dim og No Spaghetti Edition, men som tidligere slipper de seg tilbake til temaet de startet låten med. Det er deilig å få nøstet opp trådene til slutt.

En fantastisk plate av et band med tre fantastiske musikere som kommer til markere seg kraftig i årene som kommer.