Gartnerlosjen
Bjørn Hellfuck
Hurra Torpedo

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Klovn med scene

I Fyr Og Flamme er til tider svært underholdende og morsom.

Morsomme menn går også gjennom sine 40-årskriser. Frustrasjonen over å bli eldre kommer med enkelhet til uttrykk allerede i åpningssporet på I Fyr Og Flamme, hvor Egil Hegerberg snakker som en 14 år gammel jente. Selv om flere av oss irriterer oss over fjortiser som tror at alle er opptatt av hva de mener og dermed må skrike ut alt i det offentlige rom, tror jeg dette bare forsterkes med alderen. Uten at jeg vet så altfor mye om 40-årskrisen.

Flere av låtene bærer preg av Hegerbergs tilknytning til Duplex-gjengen. Både Jeg Bare og Jeg Fuckings Hater Spøkelser kunne like gjerne vært gjort av Black Debbath. Det er tøff hardrock, med absurd komiske tekster om blant annet hva som er motivet til spøkelser. Sistnevnte er full av nødrim og innskyting av altfor mange ord til at det passer. Men det er det som gjør den underholdende. At Egil bruker disse virkemidlene gjør at du blir sittende og må høre etter en gang til hva han egentlig sier.

Også på denne utgivelsen har Egil valgt å inkludere en coverlåt; 170 av Kaizers Orchestra. Den har et spennende uttrykk og blir til en krysning av Kaizers og Thin Lizzy. Politiske tekster har vært en styrke gjennom hele hans karriere, og tekster som Den Frie Og Uavhengige Presse og Duett Mellom Refusert Designer Og Representant For Norsk Form er intelligent og på kornet - og representerer på en glimrende måte hva Bare Egil Band står for på sitt beste.

Pils og Padde drar assosiasjoner tilbake til Gartnerlosjen, hvor Kristopher Schau og Hegeberg har laget en absurd sjørøvervise. Hvor de henter inspirasjon fra er for meg hinsides all forstand, men jeg kan ikke gjøre annet enn å le med. Særlig av den korte beskjeden Egil gir i forbindelse med sangen. Slike små historier er foran flere av låtene og gjør at man får et innblikk i Egils sinnstilstand. Men forstå den, det kan vi bare gi opp.

Innkast Til Stabæk er en fotballsang for frustrerte fans. Den kunne nok blitt sunget om mange lag som sliter med å underholde publikum, men det er altså Stabæk som får gjennomgå. Og med rette vil jeg hevde, det er omtrent like underholde å se på Stabæk som å se utelukkende på innkast. Stabekk er scene for to andre låter også, en om kinoen og en om bandylaget. Hva som er grunnen til fascinasjonen over dette området, vites ikke.

I Fyr Og Flamme er til tider svært underholdende og morsom. Men noen ganger detter det sammen og blir litt for krampaktig. I motsetning til Bjørn Hellfucks banale og uinspirerte humor, er Egil både morsom og med en intelligent for humor. Dersom du hadde gitt opp blandingen mellom musikk og humor etter å ha hørt på krabbekloa, så trenger du ikke gi opp riktig enda. Bare Egil Bands musikk er på mange måter lik en idé du får på fylla, som er overført til plate. For Egil er det faktisk slik at mange av hans ideer faktisk fungerer. Jeg er rimelig sikker på at mine ikke ville gjort det.

Dersom du er ute etter noe musikalsk revolusjonerende er nok ikke denne platen løsningen for deg. Om du vil ha god underholdning på et nachspiel - eller bare en liten latter en trøtt morgen, er I Fyr Og Flamme en plate du trygt kan investere noen kroner i.

Television - Marquee Moon

(Elektra / Rhino)

Midt i punkalderen kom det frå New York ei plate som låt ganske så annleis. Så underfundig, så energisk og så visjonær at den aldri kan bli gløymt.