Key West - The Loch Ness Mouse (2002)
Friends & Fenders EP - The Loch Ness Mouse (2003)
11-22 - The Loch Ness Mouse (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fullkommen poplykke

Supergruppa The Loch Ness Mouse slutter aldri å imponere.

Det er litt forunderlig hvordan The Loch Ness Mouse på mystisk vis har forblitt en godt gjemt hemmelighet i pop-Norge. Med en helt egen evne til å fornye seg fra plate til plate har de lenge vært kritikernes ynglinger, men musikken deres har liksom aldri helt fått fotfeste blant allmenheten. Joda, The Loch Ness Mouse kan riktig nok være litt vriene å få tak på, men under den rufsete soul/jazz-overflaten som preger deres fjerde utgivelse, skjuler det seg en hel rekke av musikalske perler.

The Loch Ness Mouse er bandet som gir ordet "fornyelse" en helt ny dimensjon. Etter 17 år i gamet er de stadig på søken etter nye uttrykk, og stilskiftene kan til tider virke både radikale og overraskende. Fra psykedelia, via en Beach Boys-influert sound, inn i 70-tallet til soul og R&B. Fjerdeplata New Graffiti beveger seg tydelig innenfor de to sistnevnte, og leker elegant med referanser til jazzen i bøtter og spann. Kanskje ingen sjokkerende musikalsk retning for bandet denne gangen, men manglende sjokkeffekt legger på ingen måte en demper på det faktum at stilskiftet fungerer helt utmerket. Det avslappede uttrykket kler co-vokalist Christina Høgetveit Staxrud strålende, som gjør en upåklagelig jobb bak mikrofonen.

Musikkollektivet The Loch Ness Mouse består per i dag av hele 7 medlemmer, inkludert halvparten av brødre-duoen Ole Johannes og Jørn Åleskjær som opprinnelig startet bandet en gang i 1992. Sistnevnte er denne gangen kun medvirkende som låtskriver. "Kollektiv" er forresten kanskje et mer riktig uttrykk en "band" når man snakker om The Loch Ness Mouse. Man kan nesten ikke unngå å forestille seg hvordan brødrene Åleskjær nærmest bare rasket sammen en haug med venner, ramlet inn i studio, gjorde noen opptak i ren og skjær musikkglede og kom ut igjen med New Graffiti i hånda. Nå var det neppe slik det foregikk, men energien fra mennesker som legger glede i musikken sitter som usynlige avtrykk i hver eneste låt på plata.

Tittelsporet starter friskt med tydelige hip-hop elementer og rapper Stella Mwangi som featuring artist. Dette er rett og slett en skikkelig feel good-låt som smaker av sommer, sol og late dager. Til tider kan man forundre seg litt over vokalist Ole Johannes Åleskjærs pussige engelske uttale, men det glemmes fort i fryd over strøken produksjon og elegante soul-inspirerte korarrangementer som løfter låta over i en ny liga av intelligent popmusikk.

Når det gjelder tekstene på plata generelt sett, skal det sies at de ikke akkurat er av det sjelegranskende slaget. Men det spiller liksom ikke helt den store rollen når Åleskjær-brødrene leker med lytteren ved å strø om seg med masser av artige musikalske referanser i tekstlig form, som for eksempel på låta Coltrane in the car, hvor det flettes inn noen fiffige hentydninger for Miles Davis-kjennere:
A coherency of color, ochre yellow and red
So I just long back to the hotel, to be alone with the sketches instead
Yeah, tonight I'm a Nardis instead.

I tillegg til Stella Mwangi har bandet også fått med seg bergenseren Myrna Braza som har gjort seg bemerket som en solid soul-vokalist med debut-albumet Free as a bird. Hun bidrar på det som uten tvil er et av platas sterkeste spor: Midnight Blue. Dette er en smektende soul-inspirert mid-tempo låt som leker med alle sjangerens elementer. Fasinerende er det dessuten hvordan The Loch Ness Mouse har en helt egen evne til å ilegge alle låtene en kledelig tilbakeholden beskjedenhet som gjør at de aldri tipper over kanten til det slitsomme, selv når intensiteten tas et hakk opp.

Selv om The Loch Ness Mouse har det med å skifte musikalsk beite for hver plate, betyr ikke det at påvirkningen fra fordums helter legges på hylla av den grunn. Både på sjettesporet Mahogany Nights og på balladen Hang on to your pearls hører man tydelig at bandet på ingen måte er ferdige med tidligere inspirasjonskilder. Her spøker Steely Dan og Beach Boys i bakgrunnen. Lydbildet er som vi har hørt det før, luftig og lett, men allikevel unektelig groove-basert og solid forankret i R&B'ens umiskjennelige driv.

Hvis man skal sette fingeren på noe ved denne gullklumpen av en plate, så må det være at det hadde vært ønskelig at det ble viet mer tid til utfoldelse for solistene. Saksofonist Torstein Krogedahl forsvinner liksom litt oppe i det hele, men legger igjen noen ertende toner på Coltrane in the car, som bare frister til mer. Gjestetrompetist Eivind N. Lønning bidrar på upåklageligvis med sitt solospill på vakre Hang on to your pearls, men også han skulle man gjerne hørt mer til.

Men til tross for disse minimale innvendingene: det er vanskelig å klage når sommerens vakreste soundtrack serveres på ett brett. Med New Graffiti overbeviser The Loch Ness Mouse ett hundre prosent.

Poplykken er fullkommen.