Japancakes
Of Montreal

Creatures - Elf Power (2002)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

For mye! For mye!

Jada, her løper vi barfot i gresset sammen med alver og nisser ikledd våre foreldres klær fra 1974.

Elf Power springer ut av miljøet rundt Elephant 6 Recording Company i Athens, Georgia, som blant annet har fostret band som Neutral Milk Hotel og Olivia Tremor Control. Fellesnevneren for bandene rundt Elephant 6 er en nærmest anarkistisk tilnærming til klassisk pop med klare elementer av psykedelia, og mange av platene fra disse bandene er lettere kaotiske, men interessante, i sin struktur. Slettes ikke ulikt miljøet rundt Perfect Pop Records her hjemme, i grunnen.

Elf Power har eksistert siden første halvdel av nittitallet, og The Winter is Coming er etter hva jeg vet deres fjerde langspiller. Noen kommersiell suksess kan de vel knapt nok sies å ha hatt så langt, og jeg er sterkt i tvil om The Winter is Coming vil hjelpe noe på det. Det betyr imidlertid ikke at det dermed et er et dårlig band. Deres forrige plate, A Dream in Sound, ble svært godt mottatt i musikkpressen, og Elf Power har vært på en del lister rundt omkring over "nye spennende amerikanske band".

The Winter is Coming høres ut som en plate fra Elephant 6-miljøet. Her er mange elementer fra sent 60-/tidlig 70-talls pop-psykedelia. I og for seg en sjanger og en epoke som har fostret mange bra band og mange bra plater. Allikevel klarer ikke Elf Power helt å overbevise meg. Jeg vet ikke helt hva det er som gjør det, men jeg vil tro at det har noe med å gjøre at melodiene rett og slett ikke er gode nok. Men, for all del, her er enkeltstående låter som for eksempel Skeleton og The Sun is Forever som er bra. Problemet ligger i at The Winter is Coming som helhet ikke holder høy nok kvalitet totalt sett til å være interessant. Etter hvert som jeg hører meg gjennom platen blir jeg egentlig bare lettere irritert og håper at den er ferdig snart.

Hadde Elf Power gitt ut de fem-seks beste låtene fra The Winter is Coming på en EP, så hadde det blitt svært så bra. Dessverre velger de altså her å ta med ytterligere syv låter som dessverre viser seg å være komplett uinteressante.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Green Day - American Idiot