Sun Ra
Jiří Stivín
Stephan Micus

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Furet værbitt old age

Jørgensen og Isungset viser fjelljazzen finger'n.

Jøss, det sto ikke "Rune Grammofon" noe sted på den CDen jeg stappa inn i spiller'n? Værbitte improvisasjoner for variert perkusjon og blåseintrumenter som viser fjelljazzen fingeren! Tydeligvis nok en utgivelse som vil høste lovord internasjonalt, men som her på berget ikke kommer seg gjennom dagspressens klissete kjendisfilter.

Per Jørgensen er mest kjent som utøvende på trompet i Jon Balkes Magnetic North Orchestra, men bidrar her også på heribaton, tabla, fløyter, coupon, kalimba, perkusjon og piano. Perkusjonist i særklasse Terje Isungset har på sin side markert seg med nyskapende plater der han har brukt naturmaterialer som granitt og is til å lage sin høyst personlige sjaman-ethno-jazz. Denne gangen blir det "on the rocks" uten is, steiner er nemlig nok en gang listet opp her, sammen med tre, bukkehorn, munnharpe og elektriker-ledning(!).

Agbalagba Daada er visstnok et utrykk hentet fra språket til den nigerianske yoruba-stammen der det er en hedersbetegnelse for mennesker som har levd en stund og dermed har høstet en del livserfaring. Du trenger ikke være gammel for å få noe ut av musikken på denne dobbelt-CDen, men en solid musikalsk referanseramme vil definitivt være til hjelp. Dette er protestmusikk som skyggebokser mot båstenkningen. Denne musikken er som et eple. Deler du eplet i skiver for å undersøke det, systematisk sortere bitene etter størrelse, farge og næringsinnhold, ja har du ikke lengre et eple, men en mengde eplebiter du aldri kan sette riktig i sammen igjen. Noen av bitene her kan kalles frijazz, avantgarde, etnisk musikk, urmusikk, spontanmusikk eller intellektuell kommunikasjon med lyd, men sier du bare det ene så utelater du helheten. Dette er lydsporet til Attilas invasjon av Balkan-området i 441. Virvlende perkusjon og gjallende trompeter. Kavaleriet kommer og hamrer løs på enkle stridsvogner laget av tre. Alt foregår spontant på bakgrunn av slagets utvikling sekund for sekund. Det kan stort sett karakteriseres som kraftfull, men ikke direkte støyende. Det finnes også rolige partier innimellom. Miles Davis har gått seg bort i jungelen i et forsøk på å finne sitt innerste selv. Nå kommuniserer han med jungellydene. Ikke alt dette er råskap, men det er i hvert fall oppriktig.

Jørgensen og Isungset har med dette laget en kraftfull plate som utfordrer lytteren, her er det ikke akkurat schmaltz som renner ut av høytalerne. Du kan like godt feire 50 utgivelser på Rune Grammofon ved å investere i denne.

Like Rats From a Sinking Ship - We Get Along Like A House On Fire

(The Perfect Hoax)

Heseblesende galskap, aggressivitet, stakkato temposkifter og nihilisme. Vel, det er i hvert fall et forsøk på å sette LRFASS i bås.