Feathers
Castanets
Phosphorescent

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ulmebrann

Urbane fritenkere med innføring i hvordan å overleve både soverom og i villmarken.

"I'm living for what's on my mind" gnager Mark Thresher småsurt et sted på Survival, som et annet avkom av Will Oldham. Påfølgende låt er et sveip innom kjelleren til Velvet Underground, raskt avløst av noe yndig pastoral urbanfolk. Åpningen høres ut som et kollektiv av overvintrede sen-hippies som akkurat har våknet i glenna hvor de har tilbragt de siste månedene, som griper instrumentene foran frokosten og lar også denne dagen gli hen i allsang og gruppekos.

Det bør dermed være ganske klart at Forest Fire rir på flere hester, men de beveger seg aldri langt fra regnbueranchen (platen er innspilt i Oregon, omslaget viser soverom/studio hjemme i Brooklyn). "Homeland hymns" kaller visst kvartetten selv det de holder på med, og det er en helt høvelig betegnelse. Deres sparsommelig arrangerte og sårbare folk-psykedelia bør vekke interesse hos dere som holder band som Castanets og Skygreen Leopards høyt. Undertegnede er dermed midt i målgruppen. Selv om jeg ikke blir helt fra meg av begeistring for Survival, til det er den litt for sprikende og ujevn, treffer de en nerve på flere av låtene her. Sjekk særlig Fortune Teller, som med litt mer ork kunne utviklet seg til en liten schlager. At de har brukt 8 måneder på å fullføre Survival sier vel mest noe om arbeidstempoet til bandet, men Forest Fire føyer seg inn i rekken av lovende villmarksband fra storbyen.

Legg også merke til at utgiver Catbird tilbyr låtene gratis for nedlasting, og ønsker du å gi en skjerv for å støtte bandet så bestemmer du summen selv for å få tilsendt skiva. Gjør endelig det!