Richard Buckner
Elliott Smith

Vacilando Territory Blues - J. Tillman (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lettende lengsel

Minor Works er en temperert og behagelig affære.

Josh Tillman har stått under den gule, forlatte månen til Nick Drake. Han har ventet på toget som fraktet Damien Jurado til Ohio, og han har grått noen tårer ved grava til Elliot Smith. Han har erfart at en time med den han elsker ikke er nok. Han vet alt vil ta slutt, men er villig til å klamre seg fast bare for å se ansiktet hennes lyse opp som en sigarett igjen.

På sin siste europaturné varmet Tillman opp for Denison Witmer, men det burde nesten vært omvendt. På Gloria Flames i Oslo var det som om han ikke hadde gjort annet enn å synge om svik og mistro gjennom det lange, mørke håret sitt. Han fortalte karismatiske små historier mellom låtene og spilte gitar med kirurgisk nøyaktighet, til årets mest respektfulle publikum.

Josh Tillman er 25 år gammel og har bodd i New York og Washington mesteparten av livet sitt. Likevel høres det ut som han har fått hjertet sitt knust i alle de 50 statene i USA. Minor Works er i tilfellet reisedokumentet, og stemmen til Josh Tillman er det ubestridelige beviset på at hvert ord er sant.

Til tross for all sin lyriske - såvel som melodiøse - melankoli er Minor Works en temperert og behagelig affære. Steel-gitar, munnspill og piano legger seg pent rundt gitaren til Tillman, og holder varme i disse emosjonelle miniatyr-novellene. Et kapittel om håp, et om savn og et om å møte virkeligheten i døra - og med det har Josh Tillman satt en standard han kan benytte seg av i årevis.

Vokalen hans er som en blanding av stemmene til de beste melankolske låtskriverne i verden akkurat nå. Han kan frasere som Jason Molina, tegne språklige bilder som Ron Sexsmith og hviske som Sam Beam. Han kan gjenta den samme linja i 3-4 minutter, men likevel skissere en historie med fremdrift. Sjelden av den veldig billedlige typen, siden dette er betraktninger hentet fra innsiden. Og der er det en stund til Josh Tillman slipper noen inn igjen, har jeg en følelse av.

Minor Works består av ni låter, men er først og fremst en samling av sanger - en helhetlig opplevelse. Selvsagt er det ekstra minneverdige ting her og der. Jeg kan for eksempel nevne munnspillet på Darling Night, steel-gitaren og strykeren på With Wolves, eller hvert eneste ord i særdeles nydelige Restlessness. Men jeg skal la være, i fare for å reise forventningene dine til det uoppnåelige.

Dette er nemlig en plate som legger seg lavt, men ender opp med å treffe deg både høyt og dypt. Det er ikke så mange av årets utgivelser som har gitt meg den samme stemningen som Minor Works. Tillman lirker og drar i både sitt eget og lytterens hjerte, og er flere ganger i nærheten av å røske ut hele greia.

Og etter 15-20 runder ser jeg fremdeles den gule månen lyse opp den forlatte gravsteinen, mens toget til Ohio passerer i horisonten.

Ikke så rent lite vakker.