Silje Nergaard
Solveig Slettahjell
Vidar Busk

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stødig som et fjell

Maktdemontrasjon fra en av landets beste vokalister.

Julie Dahle Aagård er jenta fra Trøndelag som i en alder av 30 år allerede regnes som en veteran i norsk musikkmiljø. De siste årene har hun samarbeidet med et utall fremtredende norske jazzmusikere, og hun har gjort en rekke roller i norsk teater.

Endelig er debutplata Stompin' Feet ute, et resultat av et tre år langt samarbeid med produsent og pianist Anders Aarum. Og med denne debuten markerer Julie Dahle Aagård for alvor sin plass som en av Norges ypperste vokalister.

Det er ingen tvil om at Dahle Aagård har nytt godt av eksklusivt selskap i arbeidet med plata. Albumet gis ut på jazzvokalist Hilde Louise Asbjørnsens eget selskap, Sweet Morning Records, og med seg i prosessen har hun fått både Silje Nergaard og Vidar Busk. Nergaard bidrar som låtskriver med den nydelige låta Angel, mens gitarist Vidar Busk er tilstedeværende på flere av låtene.

Plata består av i alt 11 spor. Resultatet av samarbeidet med produsent Aarum er en fengende blanding av jazz, afro-amerikansk soul, og rhythm & blues. Det er utvilsomt funky, og tidvis får man som lytter sterke assosiasjoner til såvel norske D'Sound som til de amerikanske jazzfusion-legendene Steely Dan. Her er minimalismen nærmest totalt fraværende, og produsent Aarum legger få bånd på seg i arbeidet med Dahle Aagårds låtmateriale. Vidar Busks spreke gitar-riff gjør seg perfekt i Aarums rike lydbilde, og med Gisle Johansen på saksofon fremstår plata som intet mindre enn en maktdemonstrasjon av kreftene i norsk musikkliv.

Allerede med åpningslåta Stompin' Feet gjør Dahle Aagård en solid demonstrasjon av sin styrke både som låtskriver og vokalist. Lydbildet er groovy og lekent, og levner liten tvil om hennes sterke tilknytning til den afro-amerikanske soultradisjonen. Dessuten gjør hun definitivt ikke skam på noen med sine konsise tekstlinjer. Faktisk gjør hun en god jobb som tekstforfatter hele plata igjennom, og unngår elegant å snuble i de verste soul-klisjéene.

Singelen fra plata, Moving Backwards, viser at Dahle Aagård kan være skarp i kantene uten å bli slitsom i uttrykket. Denne låta groover virkelig, og det er vanskelig å la den berømmelige rockefoten holde seg i ro mens man hører på denne. Dahle Aagårds stemme oser av særpreg: Hun har en herlig råhet i stemmen, den er krisp, men samtidig myk. På Moving backwards kommer hele hennes uttrykk virkelig til sin rett i et format som dessuten ville gjøre seg godt på radio.

Selv om plata inneholder nok av høydepunkter, som for eksempel Nergaards låtbidrag, Angel, og All you try to do, føles albumet litt i lengste laget. Selv om både dynamikk, driv og energi er tilstedet, er helhetsinntrykket av plata at den blir noe "tung".

Det er vanskelig å sette fingeren på noen spesifikke feil ved plata. Kanskje gjør hun seg enda bedre live enn på plate, hvor menneskelige svakheter ikke kan glattes over i perfekt produksjon. Uansett, det spiller liten rolle hvordan en vrir og vender på det: Faktum er at Julie Dahle Aagård har laget et av årets mest bemerkelsesverdige jazzplater.