Daniel Menche
Robert Rich

Distractions - Wäldchengarten (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hypnotisk og mektig

Stort, mektig og rungende. Danske Wäldchengarten leverer et forlokkende og fengslende album.

Gruppen Wäldchengarten består av brødrene Lars og Dennis Hansen, og ble opprettet sent i 1999. Siden den gang har den danske duoen sluppet en rekke utgivelser, alle sammen unnfanget med det samme mål for øyet; nemlig å skape en type musikk som støtter seg på dissonerende elementer for å lage harmonier, heller enn en type musikk som entydig utforsker det velklingende og vakre. Navnet Wäldchengarten, som er en tysk oversettelse av brødrenes mellomnavn Lundehave, ble valgt fordi det "emmet af mystik, eventyr og uforudsete hændelser", forteller den kunstakademiutdannede Lars Hansen i et intervju med det danske magasinet (og nettstedet) Geiger. Det mystiske og hemmelighetsfulle kjennetegner også gruppens album Electric Bonding fra 2005. Et album hvis lydbilde både er tungt og dunkelt, men som også inneholder mye uforutsett i form av tilfeldige harmonier skapt av fallende droner, rungende klanger og enorme drønn.

I det samme intervjuet forteller Lars Hansen også om orkanens øye som en idealtilstand for gruppen. "Vi vil gerne lave varme berusende lydflader, der dog truer. Velproducerede ting, der alligevel er skramlende. (...) Målet er at indfange stemningen i orkanens øje, hvor der er kaos overalt, men hvor der også stadig er foruroligende stille". En stemning som preger dette albumet til gangs, men som her er oversatt til noe betydelig roligere enn på tidligere utgivelser.

Spesielt tittelsporet er karakteristisk for denne stemningen. Her vugger store tunge toner forsiktig inn i hverandre, og forårsaker energiforskyvninger henimot det truende og illevarslende. En stemning like tett og urovekkende som like før et tordenutbrudd, eller mer dramatisk, like før en orkan i full utfoldelse.

Wäldchengarten beveger seg i en sfære som ikke er så ulikt den artisten Lustmord utforsker. Hvilket vil si musikk som fokuserer på samspillet av mektige klanger og uendelige rom. Hos Wäldchengarten er til forskjell de syntetiske lydene Lustmord ofte benytter seg av erstattet med hyppig bruk av droner, samt et tettere samspill mellom de ulike delene. Dronene er som oftest av metallisk karakter og er trolig generert via gitarer og/eller metallgjenstander, som igjen er manipulert via elektroniske hjelpemidler.

Befridd fra tanker om tradisjonell bearbeiding av lyd (ifølge dem selv), ønsker Wäldchengarten å implementere andre strategier i søken etter å skape det optimale lydlandskapet. Arbeidet med lydene tar som regel utgangspunkt i improvisert materiale som deretter klippes sammen og formes til en nøye planlagt helhet. I forening med spor som alle er titulert på en måte som gir assosiasjoner til brudd, nye sammenføyninger og stadig forandring (og som utviser dette på mer enn det språklige plan), kommer resultatene av en slik arbeidsmetode til uttrykk som noe som best kan betegnes som hypnotisk og fengslende.

Med sine fem spor som alle ligner mer eller mindre på hverandre, og som sammen danner en sømløs helhet, er albumet en solid inngangsport for de som vil utforske duoens dunkle klangverden. Et album full av utsøkte dissonanser og djerve harmonier. Anbefales.