Suicide
Fly Pan Am
Fennesz

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nye takter

Ubestemmelig fra Montreal: Dans møter støy, drømmer møter industri.

Et Sans samler en del kredible musikere; opprinnelig en duo bestående av Roger Tellier-Craig (Godspeed, Set Fire to Flames, Fly Pan Am) og Alexandre St. Onge (Shalabi Effect), som ga ut sin første plate i 2002. Nå som de har blitt et skikkelig band, med medlemmer sentralt fra Montreals postrock-scene, har Et Sans også utviklet sin strenge minimalisme basert på elektro-akustiske virkemidler. I denne constellasjonen dyrkes ikke langsomt malende undergangsstemninger slik vi har blitt vant til fra den canadiske byen, men heller dansbare, industrielle og elektronisk forstyrrede rytmer og lydbilder, et sted på veien fra Neu! til Suicide - via Eraserhead, Fly Pan Am og diskokraut.

Det er altså fire spor på platen med den vrange tittel Par Noussss Touss les Trous de vos Crânes! Kan nevne at åpningskuttet La Chosen Uevenue... er på usle fem minutter, og står dermed som kort åpning sammenlignet med de tre andre beistene som strekker fra 10 til bortimot 20 minutter. La Chosen Uevenue... er da også platens roligste stykke, men introduserer noen trademarks: Hvispende, drømmende stemmer (jeg tenkte litt på Charalambides enkelte ganger), det rytmiske fokuset (her med jevne og forsiktige blippelyder) og samplet lyd/forstyrrelser som er med på å mystifisere lydbildet. La Chosen Uevenue... er likevel mest av alt en stemningsskapende port inn i platen. På omfattende Une Bouche Végétale... økes både tempo og intensitet betraktelig. Her dukker Suicide-linkene tydeligere frem, med militante, monotone gitarer og skrekkvokal, og det skapes en nesten 20 minutter lang seanse i en blandingsrus av frijazz, no wave og krautrock, med primitivisme, råskap og kollektivt jag som er langt nærmere Sunburned Hand of the Man enn Set Fire to Flames! Etter seks minutter bremses det hele opp i et avbrekk som renner ut i sildrende vann og naturlyder, inntil groovet reetableres de siste syv minuttene. Et Sans klarer likevel ikke å toppe det første partiet av låten, og kunne vel strengt tatt tonet ned noen minutter tidligere. Det er å lese på selskapets side at Et Sans har turnert med både Black Dice og Wolf Eyes, og når de holder støy og rytme så tett sammen som her, så er det to referansepunkter som er riktig så forståelige.

Mademoiselle Ogive... er en litt annen historie, og etter min mening platens beste. Her åpnes det med et bestemt piano som hamrer regntungt låten gjennom, strykere, harper og et kor svever forbi. En fransk stemme hvisker hemmeligheter ut i natten, bildene flimrer forbi fra en sepiafarget nybølgefilm som i sakte kino. Med avsluttende Les Courbes Sanglantes Entendues... vender Et Sans tilbake til diskodanse-punken krydret med mer rislende samples og boblende undergrunsstøy etter Sucides formel med lite muntre vokalstønn og kompomissløs taktfasthet.

Par Noussss Touss les Trous de vos Crânes! er et interessant skritt fra en gjeng artister som stod i fare for å bli noe forutsigbare, men jeg synes ikke låtene deres har tilstrekkelig fremdrift eller er fenglsende nok til at de griper helt tak i meg, enten det er i ekstatisk dans eller gjennom drømmene.