Erik Wøllo
Kenneth Newby
Terry Riley

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Berikende musikk fra Rich!

Robert Rich viser nok en gang at han er ambient-musikkens visjonære mester.

Robert Rich har framført i huler, katedraler, kunstgallerier, planetarier og konserthaller i hele Nord-Amerika og Europa. Han har gjennomført såkalte "sleep concerts" som har vart hele natten (en av disse er redigert ned til en 7 timers DVD med tittelen Somnium). Siden hans første utgivelse Sunyata i 1982 har det blitt over 20 soloalbum og en rekke forskjellige samarbeidsprosjekter (for eksempel med Amoeba, Steve Roach, B. Lustmord, Lisa Moskow, Alio Die og VidnaObmana). Dette har gjort Robert Rich til en av de betydeligste artistene innenfor ambient musikk (dark-ambient, tribal og meditativ trance). Han har benyttet både elektroniske og akustiske redskaper for å forme en høyst personlig og assosiativ ambient musikk med vektig musikalsk innhold (noe ikke all ambient musikk har!).

Rich har også laget musikk for fjernsyn og filmer som Pitch Black og Crazy Beautiful. Han har samarbeidet med produsenter av elektronisk lydutstyr og har gjort lyddesign for lydbibliotekene til Emu Proteus 3, Morpheus, Seer Systems' Reality og samplingsdiskettene "Things that Go Bump in the Night" og "ACID Loop Library Liquid Planet". Han har også jobbet med MIDI-utvikling og CD-mastering.

For å forstå musikken til Rich så må vi kjenne litt til den filosofien som ligger bak. Han mener mennesker har et behov for å reise innover i seg selv, et behov for å erfare en annen persepsjon enn den hverdagslige. Den vestlige verden har lett for å la den materielle verden ta fullstendig overhånd. Vår sjel og våre tanker blir sulteforet på meningsfull indre erfaring og mange søker derfor billige erstatninger gjennom tv, elektroniske spill, kjemiske rus eller fundamentalistiske og dogmatiske religioner. Robert Rich vil gjennom sin musikk åpne en port inn til vår understimulerte indre verden. Han mener vi ikke finner svaret gjennom blind tiltro til sjamanisme og naturreligioner, men at disse kan hjelpe oss til å gjenoppdage kognitive evner som har vært i bruk siden menneskets urtid. Målet er å skape en interaksjon med menneskets felles underbevissthet.

Robert Rich lager sin åndelige musikk i en jevnt inntonet skala (med likt frekvensintervall mellom tonene), til forskjell fra den tempererte skala (der intervallene er basert på en eksponentiell serie) som er vanlig i vestlig musikk. Han gjorde dette for første gang på Numena (1985), påvirket av Harry Partch og Terry Rileys verk Shri Camel (1980).

Utgangspunktet for Bestiary var at Rich ville lage "the glurpiest album I've ever done". Lydbildene er denne gang inspirert av den verden som befinner seg i de høyst stiliserte maleriene til Miro og Tanguy. Redskapene Rich bruker er overveiende elektroniske denne gangen, men med en intensjon om å få det til å høres like organisk ut som innsiden av en kropp. Vi tas med på en times sammenhengende Lennart Nilsson-reise gjennom biomekanikken til fremmede livsformer. Her serveres abstrakte blurpelyder organisert i sykluser og med varierende rytmisk tilfang. Noe er stillestående og meditativt, men det meste har et langsomt driv som en kano i fri flyt nedover en stor elv. Denne oppdagelsesferden byr aldri på søt new age-musikk, men tar oss ut i det ukjente der det stedvis er riktig urørt og vakkert.

Lyden er stor og majestetisk med en utrolig frekvensrikdom. Lyden av akustiske instrumenter og stemmer er møysommelig og mesterlig bearbeidet. Å høre på musikken til Robert Rich blir som å la seg fascinere av enormt store oljemalerier som likevel er fulle av små tekniske detaljer. I begge tilfeller kreves det kunnskap og engasjement for å oppnå full forståelse av verket.

Bestiary står i kontrast til en del av Richs øvrige verk, som for eksempel Seven Veils (denne bød på 1001 Natt-aktige stemninger og orientalske instrumenter). Som en sann mester er han stadig i stand til å fornye og utvikle seg. Denne hører med blant hans beste utgivelser og anbefales sterkt for folk på leting etter en dypere ambient musikk.