Neutral Milk Hotel
Beirut

Vexations - Get Well Soon (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Well as hell

500 års aristokratisk undertrykkelse har ikke gjort noe med kampviljen til den Oberschwabiske bondestanden.

Forfedrene til 26 år gamle Konstantin Gropper var, etter alle solemerker, bønder. Gropper har nemlig sine røtter i regionen Oberschwaben, et ruralt område sør i Tyskland, hvor landbruk i all overskuelig fortid har vært den dominerende næringen. Og her har det sannelig gått for seg.

Oberschwaben sto i sentrum for den tyske bondekrigen i 1524, hvor kampen for bedrede økonomiske og sosiale kår kostet 75.000 bønder livet. Og det uten at krigen førte med seg annet enn fattigdom og lovløshet, samt raseringen av et utall klostre og kirker. Området var i de neste hundre årene regnet som et av de minst stabile i Europa, og under tredveårskrigen mellom Frankrike og Habsburgriket var området et lett bytte for private hærer som plyndret, brant og la landsbyer øde.

Wait inside, please wait / Beware, my heart! / Then I will come back / Defend our home / Don't you say we're lost / We are safe inside / While they burn down our house, synger Gropper med en desperat, Thom Yorke-aktig knekk i stemmen på We Are Safe Inside While They Burn Down Our House, en av flere sanger på denne platen som gir en pekepinn på hvilken historisk ballast den unge tyskeren har i bagasjen.

Først etter tredveårskrigen, markert ved Fredsslutningen
i Westfalen 1648, blomstet Oberschwaben igjen. Føydalherrer med den katolske kirken i ryggen gjorde sitt ytterste for å øke folketallet i regionen, og bygget under motreformasjonen opp ødelagte kirker og klostre på nytt – i en såpass distinkt stil at den senere har fått en egen linje innen barokken oppkalt etter seg.

I dag er området et mytologisk og historisk episenter i Tyskland, med sin blanding av gamle føydalpalass, historiske minnesmerker og utøylede natur.

Her finner vi altså Konstantin Gropper, eller Get Well Soon som han kaller seg når han opptrer med band i ryggen. De siste årene har han delt tiden sin mellom hjemstedet, Dublin og London, men det er aldri noen tvil om hvor disse sangene kommer fra: This famous scenery will always be / A constituting part of me messer han på You, Aurora, You, Seaside, backet av et skranglete balkanorkester som sender tankene i retning Zach Condon og Jeff Mangum, to referanser som er greit å få på banen først som sist: Liker du disse to, vil du finne mye å hengi deg til på denne platen.

Det har tatt Get Well Soon tre år å ferdigstille Rest Now, Weary Head! You Will Get Well Soon, og det merkes på detaljene. Fra det forseggjorte coveret (laget av Gropper selv) til den tidvis oppsiktsvekkende variasjonen og gjennomgående kvaliteten på arrangementene. Personlig er jeg svak for elementene som hentes fra klassisk musikk, men platen inneholder også tydelige spor etter tysk 20-tallskabaret, balkan-pop, "tradisjonell" indierock og elektronika. Men hvorfor gjøre ting komplisert? "Orkestrert popmusikk" dekker greit det meste som foregår her.

Her er flere sanger som fortjener spesiell omtale. Nevnte You, Aurora, You, Seaside setter tonen og spenner forventningene umiddelbart, men påfølgende Christmas in Adventure Parks er platens første virkelige showstopper med sine sjøsyke harmonier og sitt rikfoldige arrangement. Og for første - og eneste - gang under platen, tar Gropper seg i å drømme seg bort fra de sør-tyske slettene: Send a postcard / From the Caribbean coast in your heart / You've got the warmth to melt the poles / In Alaska / There's no refrigerator needed / It's always cold and cold and cold.

People Magazine Front Cover og Help to Prevent Forest Fires er manifestasjoner på at Gropper behersker singer/songwriter-formatet godt, uten å være avhengig av pauker og cymbaler i ryggen. Skal man sette fingeren på noe, må det være at han i all sin dagbok-ærlige nakenhet kan bli litt banal: So go, you must find some warmth / The warmth you never found in your family / You hide under maple leaves / That's the most secret place / Hide your secret beauty / Just guard that secret well.

Nå er ikke humor det første som assosieres med tyske musikere, og unge Gropper virker generelt å være preget av et visst tungsinn. På If This Hat Is Missing I Have Gone Hunting er det likevel fullt sirkus med trekkspill og huggende gitarer om hverandre, med en tekst så gloomy at man ikke kan ta den med annet enn et skjevt smil: The letters are not golden / Till they write them on your tombstone, girl / Shoot, baby! Shoot! Baby, pull the trigger!

At Get Well Soon gjør grandiost pompøse, malende versjoner av Roxettes It Must Have Been Love (desverre ikke inkludert på denne platen) og Underworlds Born Slippy har også unektelig et slør av comic relief over seg. Mer A. A. Milne enn Monty Python, men dog.

Komitimen varer riktignok ikke lenge, og før man aner ordet av det er Gropper i gang med en sang om heksebrenning. Sett i forhold til folketallet, ble det henrettet svært mange hekser i Oberschwaben under hekseprosessene på 1500- og 1600-tallet (det antas at halvparten av alle dødsdommene i Europa ble utstedt i de tyske småstatene). Witches! Witches! Rest Now in the Fire har en temmelig hjelpeløs tekst ("It may seem hard but it's just fair enough / Cause Satan's your best friend") og et flott, symfonisk arrangement. For de spesielt interesserte kan det nevnes at den sampler Michael Holms originale filmmusikk fra Hexen bis aufs Blut gequält, en film så forstyrrende at det i sin tid (1970) ble delt ut spyposer på kinoene hvor den ble satt opp.

Og så avsluttes det hele riktig flott med Lost in the Mountains (of the Heart), hvor Gropper setter seg ved pianoet og skuer ut over slettene, og samtidig inn i seg selv: I'm a king without land / I'm a captain without sea / So let me pretent to find my home again.

Den dag i dag kommer pilgrimer til Groppers hjemtrakter. På grensen mot de schwabiske alpene ligger fjellet Bussen, også kjent som "det hellige fjellet i Oberschwaben", et yndet offersted under kelternes fruktbarhetsritualer allerede flere hundre år før Kristus, og et religiøst pilgrimsmål siden år 800-tallet.

Nå er det et søkt, men ikke totalt urealistisk scenario at dersom unge Gropper får fortsette å foredle sin misjon uavhengig av grådige plateselskaper, så kan det begynne å dukke opp en og annen pilgrim i Oberschwaben av helt andre grunner.

Eller sagt på en annen måte: Det er på ingen måte gitt at årets beste tyske plate kommer fra The Notwist.