Duke Robillard
Alex Schultz

At Least I'm Not With You - The Insomniacs (blues) (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Imponerende fra unge entusiaster

Av og til kommer unge bluesband fra intet og bare forlanger oppmerksomhet, med en blanding av spilleglede og modenhet. Insomniacs er et slikt band.

Man må bare nikke anerkjennende til Delta Grooves økende katalog av spennende bluesartister. Selskapet har egenhendig hevet kontemporær vestkystblues opp på et nytt nivå ved både å gi gamle krigshester en ny sjanse og ved å satse på yngre krefter. Siste signing for label-sjef Randy Chortkoff er The Insomniacs fra ikke akkurat bluesa Portland i Oregon. Men fra første tone viser denne unge gjengen at de ikke lar seg pille på nesa av noen.

Stick Around sitter som et skudd, idet Vyasa Dodsen tar full kontroll over bandet med lekende toner med islett av både T-Bone Walker og salige Hollywood Fats. For et funn denne karen er! Lekre, rene toner blandes med tung rytmeriffing, utført med utsøkt timing og fremfor alt en unik modenhet med tanke på alderen. I tillegg synger han bra. Han får helhjertet støtte fra et band som får det hele til å svinge på en uanfektet måte. Det kan høres enkelt ut, men i blues betyr det som regel at kompet er jævlig godt når man nesten ikke legger merke til spillet utover at det sitter som bais i kram snø hele tiden.

Serves Me Right er mer av den samme, slentrende stilen, og her får også organist Alex Shakeri vist seg frem. Wash Your Mouth er i Brian Setzer-land, og som seg hør og bør er det pianist Shakeri som får utfolde seg med løpsk høyrehånd, før Dodsen kvitterer med Chuck Berry solo. Desto mer imponert blir jeg når jeg leser at alle låtene er skrevet av Dodsen selv. At bandet behersker mer enn svingende blues, blir klart på Stuttering Blues, som ganske riktig er en slow blues om stamming.

Det leveres små godbiter utover hele skiva, men det som skiller denne utgivelsen fra røkla er det eminente spillet til Dodson. Han ikler hver låt en drakt som passer, og han gjør det med økonomisk liring og en tilsynelatende uendelig tilgang på originale soloer og ikke minst smart rytmespill. Fra tid til annen skulle jeg ønske han slo seg enda mer løs og varierte litt mer i soundet på gitaren, men det er flisespikking. Skulle jeg ønsket meg noe mer, ville jeg foretrukket ståbass i bunnen fremfor den litt for travle elektriske bassen. Det ville hevet bandet ytterligere.

Men dette er en sterk debut og nok en fjær i hatten for Delta Groove. Sjekk I'm Not Sorry for fellende bevis. Dodsen melker låta, og idet solen fader vil du at det aldri skal ta slutt. Shake The Chandelier er lett på fot i utgangspunktet, og Dodsen tådanser inn med en suveren solo. Da instrumentale Be Quiet toner ut, er hvert fall jeg solgt og sorterer denne gjengen under band som skal følges tett fremover.

De to siste bonuslåtene, som er spilt inn live, viser at bandet også leverer varene fra scenen. Dette er et sikkert kjøp for venner av vestkystbluesen, og dem er det mange av etter hvert.

Noe for norske festivaler neste sommer?

Tord Gustavsen Trio - Being There