The Depreciation Guild
A Place to Bury Strangers
My Bloody Valentine

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Beskjedent støynivå

En skive som hverken er konkret eller støyende, og som i tillegg mangler ryggrad.

Future Perfect fra 2004 ble på sett og vis Autolux' gjennombrudd, og var en plate som gjorde at de ble plassert i samme shoegaze-rekke som Sonic Youth, My Bloody Valentine og Swirlies - for å nevne noen. Future Perfect var konkret, støyende og hadde ryggrad. Nå, seks år etter, slipper de Transit Transit - en skive som hverken er konkret eller støyende, og som i tillegg mangler ryggrad.

Åpningslåta og tittelen på plata; Transit Transit, er en elektronisk, vaklende og vag opener. Census klarer for øvrig å hente inn det dårlige inntrykket fra førstelåta, og Autolux imponerer her med et catchy riff og innhentet inspirasjon fra støygudene Sonic Youth. Mens vokalistene Eugene Goreshter og Carla Azar mumler seg gjennom låtene, gjør det instrumentale et bedre inntrykk. Som instrumentalister viser bandet at de kan mer enn å kopiere My Bloody Valentine og Sonic Youth. Transit Transit kan nemlig ikke kalles hverken støyete eller bråkete som dens forgjenger Future Perfect, men heller lo-fi og litt mer beskjeden.

Ja, for Autolux er nok kanskje litt tilbakeholdne. Med to utgivelser på ti år, hvor sistnevnte sliter med å overbevise, kan det tyde på at trioen er reserverte og muligens sparer på kruttet. Noe som vel ikke er det smarteste de kunne gjort i så fall. Om det blir noe dynamitt i senere tid får fremtiden vise, men i mellomtiden kan man jo selvfølgelig groove med til den fortsatt like aktuelle debuten - med mindre du virkelig ønsker prøve deg på den sløve Transit Transit.