No Time For Resignation

The Hellacopters

Constant Reminder - The Sewergrooves (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Helgekos

Til tross for en noe vanskelig start er dette ei plate man kan benytte til å sette i gang helga med.

The Sewergrooves fikk opprinnelig mest oppmerksomhet fordi det var sideprosjektet til Robert Eriksson fra Hellacopters. Når han fikk for mye å gjøre måtte han etterhvert forlate Kurt Dräckes og Andreas Broman. Siden den gang er ny trommis på plass og enda en gitarist lagt til. De lager musikk som ikke er voldsomt langt unna det Hellacopters har gjort på sine siste utgivelser, hard rock med referanser til 70-tallet.

Saturday Night, Tonight We're Gonna Have Some Fun er ei ganske kort skive. Åtte låter på en halvtime er ikke akkurat mye for penga. I begynnelsen kan den virke litt kjedelig, men det går over dersom man er tålmodig med den. Etterhvert vil man høre at det ligger en del ganske gode låter under overflaten. Det er passe skittent og frekt, men med gode melodier.

Det er en svakhet at skiva åpner med den minst spennende låta. Boogie Woman er messende rock'n'roll som står og tramper uten å komme noen vei. Deretter går det bare en vei, oppover. På At My Root begynner det virkelig å svinge. Kurt Dräckes har ikke allverdens stemme, men får det til å funke godt til deres hårete rock. På Up the Line rocker det skikkelig. Her viser de hva de er lagd av og hva som bor i dem. Klimaks nåes i den opp-punka I Really Love You. Avslutninga No Time For Resignation er platas desidert roligste. En kraftballade som faktisk funker ganske bra, både i sammenhengen og som avrunding.

Dersom du er klar for god gammeldags moro kan dette være noe for deg. Saturday Night, Tonight We're Gonna Have Some Fun er kanskje ikke den ultimate lørdagsskiva, men det går absolutt an å starte kvelden med den. De beste låtene er førsteklasses, basic rock. Hadde de bare klart å lage et album med utelukkende slike til neste gang.

ballboy - The Royal Theatre

(SL)

Bm: Mektig gitarpop fra Skottlands best bevarte hemmelighet. Trenger norsk distributør.