Sights

Supersuckers
Gluecifer

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Godt stjælt

Artig presentasjon av tøffe svensker med dårlig fotfeste her til lands.

Jeg mistenker at dette bandet setter Gluecifer ganske høyt av samtidige band de respekterer. Flere av låtene på denne samleren stinker nemlig av Captain Poon og gjengen. Svenske Rickshaw har de siste åra spruta ut actionrock. De mangler originalitet, men tar igjen på stilsikkerhet, energi og spilleglede. Låtene på Down The Road & Still Burning Fuel er hentet fra deres tre album, samt en rekke mindre utgivelser.

Bandet raser av gårde og svir strengene av instrumentene sine i hvert riff. Når de ikke høres ut som slektninger av Gluecifer minner de om bekjente av amerikanske Supersuckers. Rickshaw klarer å lage morsom rock innenfor ganske fastlagte rammer. Her får man nesten femti minutter med høydepunkter og lite dødtid. Man må riktignok vente noen minutter på et gjemt punkspor, men dette kan ærlig talt forbigås.

Tøffe riff, hardt driv og hes vokal følger gjennom hele skiva. Låter som Life In Hypercolor She Used to Dance og Action... Go! er rå rock som kunne hørt hjemme på tidligere nevnte Gluecifers Ridin' the Tiger. Rickshaw gjør i tillegg en god jobb med å lage refrenger som fester seg til punkhjernen. Andre Låter som bør fremheves er Pockets Full of Sunshine (Lose It) og One Dollar med sitt barske driv. Litt Ramones-trommer må selvsagt også med, bare hør Superfly.

Enkelte låter er fylt ut med tangenter, noe som kler låtene godt. Ellers går det i rettfram hard-punk-rock'n'roll. Ikke alt er av toppkvalitet og det kan bli litt vel ensformig, men dette er musikk man ikke skal bruke hue så mye til. Dersom man bare lar seg rive med av energibølgen er det mye å kose seg med her.

Rickshaw har ikke fått noe særlig oppmerksomhet her til lands ennå. Dette kan og bør forandre seg med denne samleren. Kvartetten satser nemlig alt på underholdningsverdi og da glemmer man innimellom at ideene i utgangspunktet har vært andres. Denne skiva har mye rock for pengene. Ønsker du noe å riste løs til i påvente av at et av stilartens større band skal komme opp med noe nytt er denne anbefalt.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

New Order - Waiting For The Sirens' Call