I:Cube
Tiny Trendies
The Rapture

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Benkesliter-funk fra roterommet.

!K7 fortsetter den prestisjetunge DJ-Kicks-serien med en eklektisk funkmixer fra Playgroup.

!K7 har en rekke DJ-mix-samlere på samvittigheten, og har i dette segmentet et høythengende kvalitetsstempel på seg. Den tidligere X-Mix-serien ble av Muzik Magazine kalt: "The Rolls Royce of techno compilations", og serien DJ-Kicks er ifølge Mixmag: "the most important DJ-mix series ever". Intet mindre. Dette kan sikkert diskuteres, men det er uansett sikkert at begge seriene har samlet noen av de ypperste platesnurrerne til å videreformidle sine dj-sett til clubfolket verden over. Nesten ingenting er hyggeligere enn det.

Denne gangen er det Playgroups Trevor Jackson som får presentere platebunken sin. Jackson har tidligere gitt ut plater under navn som The Brotherhood og The Underdog, startet lablene Bite It! Og Output, samt designet platecovre for Eric B. & Rakim, Jungle Brothers og Stereo MC's. I tillegg har han remixet låter for blant andre U2, Massive Attack og Run DMC.

Musikkvalget til denne i høyeste grad eklektiske miksen består av et svært variert utvalg av eldre og nyere materiale. Her spilles retro-disco, sleip funk, 80-talls synth, hip hop, punk og alternativ elektro om hverandre. Fra I: Cubes soveromstechno-remix av Ana Ragos You're God, via Impedances bassmettede versjon av Tainted Love, til Zongamins spretne discofunk Tunnel Music. Annet som er verdt å nevne er Random Factors ambient-electro Broken Mirror, og Tiny Trendies' rolige The Sky is not Crying. De gamle synthere fra The Human League er også med, dog i remixet dub-utgave med låta Do or Die. Er heftig jenterap kombinert med tøff retro-elektro din greie, så får du akkurat det du trenger med Dexters I Don't Care. I tillegg til alt dette kjører Trevor Jackson innom afrikansk etnika, rockete boogiepunk (The Rapture), new wave og mer eller mindre obskure grooves.

Som et alternativ til de genre-spesifikke samlerne i den elektroniske platejungelen, er Playgroups DJ-Kicks et friskt innslag med sin utradisjonelle samling rar-groove. Det er definitivt en alternativ mikseplate, og det skrangler så man ikke skulle tro det er 2002. Men med overlegen attitude og autoritær pløying av den eklektiske funk-åkeren, er plata en fin døråpner for musikk som ellers har holdt seg utenfor allfarvei.