cover

We Know About the Need

Bracken

CD (2007) - Anticon / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Elektronika / Folktronica / Post-rock

Spor:
Of Athroll Slains
Heathens
(Int)
Fight or Flight
Safe Safe Safe
Music for Adverts
Evil Teeth
Four Thousand Style
La Monte Lament
Many Horses
Back on the Calder Line

Referanser:
Hood
Boards of Canada
Caribou
Prefuse 73
Deerpark
Movietone

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Robbing Hood

Laptop-trollmann stjeler fra egen backkatalog, gir til fansen.

Britiske Hood har de siste femten årene gledet fans og kritikere med sin evolusjon fra annenrangs spacerock via behagelige droner til mestere av kjølig, stemningsfull folktronica.

Karrieretoppen nådde de i 2005 med Outside Closer, en plate som grovt forenklet kan oppsummeres som en krysning av Boards of Canada, Prefuse 73 og Mogwai - og som samlet postrockere, melankolikere og bakfulle klubbere til en stor, lykkelig familie.

Siden da har det vært stille fra den kanten, og her kommer litt av årsaken til det: Bracken er soloprosjektet til Hoods Chris Adams - ifølge han selv en ventil for å få utløp for glitch- og dubstep-fascinasjonene sine som det ikke var rom for i moderbandet.

Nå ja, han om det.

Det skal nemlig sies at eplet slett ikke har falt langt fra stammen: Hadde noen kommet med We Know About the Need og kalt den Outside Closer part 2, ville det neppe ha utløst store opptøyer.

- Jeg har min egen smak og mine egne musikalske preferanser. Jeg liker spesielle stemninger. En del av dette vil alltid gjenspeiles i musikken vi lager, selv om man aldri kan forutse hvordan folk vil reagere på resultatet - noen vil hoppe av glede, andre vil ønske å ta livet av seg, sa Adams til det fortreffelige indie-magasinet Comes With a Smile etter utgivelsen av Hoods siste i 2005.

Omtrent slik vil nok også Bracken fortone seg for folk. Her maler samplere, trommemaskiner og hermetiske strykere kjølige stemningsbilder. "Stille desperasjon" og "musikalske malerier" er betegnelser som er brukt om Adams og Hood arbeid tidligere, og disse passer fin-fint på Bracken også.

Og med alle de nødvendige forbehold på plass, skal det sies at Adams solo er en opptur. Førstesporet Of Athroll Slains er et vidunderlig lappeteppe av klanger og stemninger, med en stødig beat i bunn. Den hadde ikke gjort seg bort verken på Music Has the Right to Children eller One Word Extinguisher, og bygger en behagelig bro inn i Brackens univers.

Singelen Heathens har platens dypeste bass og en riktig fin overgang til et parti som presseskrivet selv sammenligner med Phoenix' Too Young (for så vidt en grei referanse hvis du har glede av å leke med tanken om hvordan langsomme sanger ville hørt ut i fast motion, ganske meningsløst hvis ikke). Ellers er det klipp, lim, ekko og loops for alle penga. Også det akkurat slik som det skal være.

Fight or Flight tilsetter et snev av karneval med sine lettbente rytmer, mens Music For Adverts nikker til Brian Eno både musikalsk og tittelmessig. Oppturer, begge to.

Evil Teeth er en annen standout, der den starter med et slør av østlig mystikk, før et uregjerlig trommesett (som faktisk viser seg å være en kløktig programmert trommemaskin) blander seg inn og reder grunnen for Adams' ekko-druknede klagesang. Det er et arrangement som river og sliter, med dissonanser, forvrengninger og seige repetisjoner i en salig røre. Tonalt og atonalt. Og riktig flott.

På påfølgende Four Thousand Style slippes Chris Cole løs på trommene, og selv om litt live-instrumentering er et velkomment avbrekk på et ellers temmelig hermetisk prosjekt, er ikke sangen videre spennende.
Det samme kan sies om Many Horses, som blander lyden av piano, latter og Adams laptop til en collage som ikke beveger seg nok til å bli interessant. Dermed like greit at den blir kuttet etter to og et halvt minutt.

Heldigvis henter Adams seg fin-fint inn igjen mot slutten, og avsluttende Back On the Calder Line er en grei referanse for hva Bracken dreier seg om. En anthem i slow motion, drevet frem av en seig trommemaskin og deilige computer-strykere. Og sammen med Of Anthroll Slains platens sterkeste spor.

Som nevnt, dette er ikke langt unna hva Hood syslet med ved siste korsvei, selv om høydepunktene her ikke når helt opp mot The Negatives, Closure eller The Lost You fra Outside Closer. Til gjengjeld er We Know About the Need vel så jevn, og kanskje enda mer tilgjengelig. En enkel plate å anbefale.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Neurosis & Jarboe - Neurosis & Jarboe

(Neurot)

Legg to pinner i kors. Ta et hvitløksbad. Be din siste bønn. Dørene til mørkets rike skal nå åpnes og du inviteres med inn.

Flere:

Agnethe VR - Inspired
Björk - Greatest Hits