The Offspring
Guns 'n' Wankers
Rancid

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Minigolf

Presentasjon av nye utgivelser på Golf Records er ingenting å skaffe seg hanekam for.

Britiske Golf Records presenterer i sin serie Another Round of Golf relativt glade avarter av punk, og nå har de kommet til samler nummer fire. Slike plater er ofte å regne som promoutgivelser, altså billige samlere man selger i håp om at kjøperen skal oppdage så mange band som mulig på sin label. Derfor inneholder de oftest spor fra relativt aktuelle skiver. Nå er det altså på tide å pushe nytt materiale fra kjente band som The Mighty Mighty Bosstones og Snuff, samt noe mindre kjente som 4ft Fingers og Tuuli.

The Mighty Mighty Bosstones har ikke forandret seg mye. Punkrock med blåsere uten at skafølelsen tar helt overhånd, og de to låtene vitner om stabilitet. Snuff er et av de beste banda i humørpunktradisjonen, og flere av utgivelsene deres har vært særdeles fornøyelige. De to låtene som er tatt med her er helt på det jevne. Det finnes forhåpentlig noen større godbiter på Disposable Income, som den nye skiva heter. 4ft Fingers tar opp arven etter band som nettopp Snuff: rask, melodiøs punk spilt med glede og pågangsmot.

Less Than Jake vil nok ikke ha problemer med å bli spilt på amerikansk radio med riktig støtteapparat. Tenåringspunk, med halvhes vokal og et lite arsenal av blåsere. Desverre tror jeg de blir uinteressante for de fleste punkrockere. Consumed er derimot tøffere. Det overrasker ikke at de visstnok har gitt ut materiale tidligere på Fat Wreck Chords. Jesse James bruker også blåserekke og samme formel som mange av de andre. De klarer liksom ikke å heve seg over de resten av banda. Låtene blir anonyme i sammenligning med så mange andre. Med Gash får vi den type punk Epitaph og Fat Wreck Chords har spydd ut i årevis.

Tuuli markerer noe avstand til de foregående banda. Ikke bare på grunn av den kvinnelige vokalen, men fordi de ikke er identiske med noe man allerede har i platehylla. Punkelementene ligger i bakgrunnen, og de passer vel bedre inn under betegnelsen alternativ rock. Likevel er det ikke spesielt originalt eller spennende. De følges av Yeast som heller ikke faller inn i Californiapunk-familien. Deres inspirasjon er i større grad melodiøs hardcore. Heller ikke disse presenterer noe revolusjonerende eller spesielt. Siste band ut er hardcorebaserte Thrice som veksler mellom melodi og brutalpunk. Ingen av disse gir meg heller lyst til å løpe i platesjappa.

De gamle er eldst, som det heter. Another Round of Golf Vol. 4 viser at de gamle kjenningene stort sett er best. I tillegg viser den at Golf Records sliter med at de gir ut veldig mye lik musikk. På deler av CDen er man ikke sikker på hvilket band det er man lytter til. Det er også trist å se at denne stilarten hovedsakelig står og tråkker på samme sted som i 1992. Skiva er grei som en innfallsport til disse banda, men det finnes ærlig talt mer interessant punkrock man heller bør sjekke ut.