The right side of my mind

Dream Theater
Mullmuzzler

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mens vi venter

De samlede verker i liveversjoner fra Queensrÿche - en tenkepause?

Queensrÿche, Seattle-bandet som ikke fulgte strømmen, er utvilsomt et av de mer spennende innen den tyngre genren. Etter å ha vært høyt oppe med utgivelser som Operation Mindcrime - deres The Wall, og Empire der MTV-hiten Silent Lucidity gjorde det trangt i lommeboka, har det stort sett gått nedover med bandet.

Etter den kommersielt skuffende Promised Land, hoppet gitarist Chris DeGarmo overraskende av rockesirkuset. Mye turnevirksomhet og generell uinteresse for musikk fikk en av motorene i bandet til å hoppe av. Arvtageren, Kelly Gray, produserte oppfølgeren Hear In The Now Frontier og ble i etterkant tilbudt gitaristrollen. Han har ikke kunnet bidra til at Queensrÿche har funnet tonen igjen. Med et knippe skuffende utgivelser på 90-tallet er man nå kommet til bandets andre liveplate. Riktignok ble den første - Livecrime - kun gitt ut på CD i en boks sammen med en konsertvideo, men Live evolution skal være konsertutgaven av Queensrÿche - en dokumentasjon på mange år i bransjen på store scener foran masse mennesker.

Utgivelsen har to plater der man har delt inn karrieren i fire bolker. Den første bolken tar for seg låter fra EPen The Warning og Rage For Order perioden. Et greit utvalg av låter er plukket ut og festet til harddisken. Litt skuffende vokalinnsats av Tate på Take Hold of the Flame, men til hans forsvar er det kun millimetre før kastratsang i refrengene, og vi kan jo alle prøve å synge Lisa gikk til skolen i to timer i strekk... nuff said?

Neste bolk er viet til Operation Mindcrime, som de nesten fremfører i sin helhet. Denne konseptplaten er tidligere spilt inn og gitt ut som Livecrime, og vil den høsten dette skrives komme i remastret utgave med bonuslåter; også på DVD. Jeg foretrekker Livecrime-versjonen fremfor Live Evolution. Jeg savner DeGarmos koringer og ikke minst gitarspill. Ingen briljante forskjeller - mer en forventning om at alle små, viktige nyanser fra studioutgavene blir ivaretatt. Kelly Gray tar seg for mange, små friheter - kall meg gjerne petimeter. Revolution calling har nemlig fortjent tostemte løp og falsettkoringer fra DeGarmo.

Neste skive er viet til Empire, deres største kommersielle suksess, og til Promised Land, Hear in the Now Frontier og Q2k. Låtene fra perioden etter Empire er mer preget av at Seattle en stund var den hotteste rockebyen, og grungeriffene og lydbildet har smittet over på Queensrÿche. Riktignok er versjonene av Empire og Jet City Woman et gledelig gjenhør med en tidligere storhet, men det blir liksom ikke noe annet enn en liten nostalgitripp. Låtene fra de siste skivene har jeg et heller platonisk forhold til. For grungeinspirert for meg - selv om mange vil måtte bruke lykt og lupe for å finne grunge-elementene - og savnet av DeGarmo er kanskje årsaken til at nevnte utgivelser er pakket ned i pappesker grunnet plassmangel i CD-hylla.

Til tross for greie versjoner og med heftig livelyd blir ikke Live Evolution annet enn en apetittvekker for meg. Jeg får lyst til å finne frem Rage For Order og plage naboen med den subsoniske introen på London. Er du på utkikk etter liveinnspillinger med Queensrÿche gjør du et bedre valg ved å skaffe deg den nye, remastrede utgaven av Livecrime. Kanskje Tate & co bare trengte en pause for å finne ut hva de skal presentere ved neste korsvei. Jeg skal i alle fall sjekke ut sideveien - Spys 4 Darwin - DeGarmos nye band.