Klunkaren
Fille-vern

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Den store klangen

Bergfolket, myregubbenes og huldras instrument på det som ifølge vår skribent er årets norske plate.

Munnharpa har fått sitt monument i plateform. Når NRK åpner sine arkiver, kan lykkelige omstendigheter som denne plateutgivelsen avstedkomme. Et overflødighetshorn har overstrømmet.

Munnharpa er et instrument med en klang ulikt alt annet, mystisk og merkverdig. Det påkaller andre bilder, andre fornemmelser enn de mer kjente tradisjonsinstrumentene. Dette må være bergfolket, myregubbenes og huldras instrument, runnen av dunkle kilder. Eterisk, vibrerende, skarp og ubegripelig på én gang, det er lyden av myte og gjenklang av hemmelige melodier som har summet i den gamle ura fra fjerne og glemte tider. Munnharpa er dirrende tilstede i øregangen, men lyden den lager er som hentet fra andre verdner, fremmede og utrådt av menneskefot. En skapning med brusket hale tramper takten.

Underlig hvordan harpas lyd minner om det første vellykkede elektroniske instrument, thereminens mystiske toner. Munnharpa er et eksklusivt innslag i vår "park" av folkemusikkinstrumenter, en eksotikk vi skal være stolte av og elske for dens annerledeshet og magiske tonetale. Lytt på spor 12/CD 1 så forstår alle hva jeg sikter til.

NRK og folkemusikkselskapet ta:lik har med Fille-vern skapt sitt magnum opus. Den doble CD-utgivelsen følges av et innleggshefte på hele 104 rikt illustrerte sider. Denne boka gir bredspektret informasjon om munnharpas historie og ikke minst dens store comeback på folkemusikkscenen de siste tredve år.

Mye av nybrottsarbeidet krediteres spelemann Torleiv H. Bjørgum (1921-1990). Ganske storøyd leser man om den lave interessen for munnharpa som gjorde nysmidde instrumenter tilnærmet uoppdrivelige. Først på 1980-tallet ble produksjonen av munnharper gjenopptatt i Norge, for siden å starte som et lite og smalt festivalfenomen rundt 1995, med mål å øke interessen for dette lille og unseelige instrumentet med den store klangen. At interessen siden har økt voldsomt, er dokumentert i et interessant kapittel i CD-heftet, informativt, godt skrevet og presentert på en måte som er sjelden - men som burde vært normgivende for ethvert prosjekt av denne type.

Den pedagogiske gevinsten er èn ting, vel så viktig i denne utgivelsens virkningshistorie vil være det omfattende utsyn over munnharpas utvikling og musikalske spennvidde plata gir. Fille-vern er både en introduksjon, en utdypning og en felt for felt gjennomgang av "all things munnharpe", helt ned til muntlig stoff, som spor 26/CD 1, hvor Lars Holø introduserer spor 27; Sorperoin.

Platen gir ellers en rekke eksempler på spillestiler og teknikker, godt dokumentert med opptak av gamle og nye mestere i arkivopptak og nye innspillinger. Noe av poenget med utgivelsen er å se framover. Hele CD 2 er viet samtidige utøvere og dokumenterer hele bredden i et utrolig rikt liv av "munnharpere" fra vår tid. Slik som dette utvalget flommer over av besettende toner og de mest fascinerende variasjoner i spill og uttrykk, kan vi ikke snakke om annet enn en ren renessanse for munnharpa. Enn så fascinerende det er å lytte til de gamle mestere i arkivopptakene på CD 1, er vissheten om at alt vi får forelagt på CD 2 er av idag, ganske enkelt fantastisk. Jeg har kommentert det før her i grooves spalter, og sier det igjen:

Et av de mest spennende felter i norsk musikkliv noen år inn i det tredje årtusen må være folkemusikkens myriadiske liv. Så skjult for hovedstadskulturens navlefiksering, så levende utover landet hvor folket musiserer i hver krink og krok.

Spillestilene fulgte fra gammelt av dalførene, og lyttere som vil foreta et utdypende egenstudium av munnharpespillets irrganger har en enestående sjanse her. Heftet er utstyrt med korte innledningskapitler om stil og strøk, og inngående bakgrunnsmateriell for det enkelte spor. Fotos av gamle og nye spellemenn pryder sidene i den lekre trykksaken. De gode gamle gutta så stilige og tøffe ut, de nye mestrene ser heller ikke ut som de er født i går. Hallgrim Berg er også med, en betimelig påminnelse om at han har mer å fare med enn å bekymre seg over vår vestlige kulturs snarlige undergang for langskjeggene og mullaene.

En gjennomgang av heftets bakgrunnsinformasjon om alle de nye mestrene, med innslag av hele lag av munnharpespillere, kan gi inntrykk av at munnharpa holder på å bli en folkebevegelse. Ja, måtte så være, som en betimelig balanse til rockbestefedrenes garasjeband og musikkorpsenes rekrutteringsstrategier, der Valdresmarsjen byttes ut med Final Countdown.

Fille-verns nå mye omtalte innleggshefte/bok avrundes på forbilledlig vis, som det sømmer seg et arbeid av dette omfang og bredde, med veivisere til interesserte som vil lære og oppleve mer. Vi finner litteraturliste, internettadresser og diskografi. Foruten flere sider med noter er boka utstyrt med en 40 siders engelsk tekstdel, noe som vil åpne stoffet for et internasjonalt publikum. La oss derfor håpe at plata vil være tilgjengelig for bestilling i mange år framover. Hvem vet hva folk i andre verdenshjørner kan skape av egen musikk etter dypdykk i rillene her. Kanskje får vi høre en raga for munnharpe etterhvert, eller en sammensmeltning av munnharpa med andre, for oss fremmedartede instrumenter, i et hittil ukjent uttrykk av stor skjønnhet og forbløffelse. Verden venter.

Utgivelser som dette er sjelden kost, også i internasjonal sammenheng. At Fille-vern er en av årets viktigste og mest gedigne, er hevet over tvil. Jeg startet med å kalle plata et monument over munnharpa. Det er et monument over et høyst levende, vibrant, elektrifiserende instrument som har fått nytt liv og ny kraft gjennom ildsjelers kjærlighet og kulturforankring. Måtte lyden fra denne utgivelsen bære langt. Jeg er ikke i tvil; dette er årets norske plate.