cover

Easter

Patti Smith

CD (1978) - Arista

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Spor:
Till Victory
Space Monkey
Because the Night
Ghost Dance
Babelogue
Rock N Roll Nigger
Privilege
We Three
25th Floor
High on Rebellion
Easter

Vis flere data

Se også:
Horses - Patti Smith (1975)
Trampin' - Patti Smith (2004)
Trampin' - Patti Smith (2004)
Land (1975-2002) - Patti Smith (2002)
Land (1975-2002) - Patti Smith (2002)


Ett spor:
Easter

Easter

Patti Smith begynte tidlig på 70-tallet å lese dikt i små klubber på Manhattan. Hun drømte om å bli Keith Richards og Lou Reed. Hun etterlignet måten Bob Dylan gikk på i "Don't look back", den legendariske filmen fra turneen i 1965. Hun bodde på like legendariske Chelsea Hotel, hvor hun studerte Arthur Rimbaud og Charles Baudelaire.

Etterhvert ble Patti kjent med rockskribenten og gitaristen Lenny Kaye. En kveld i 1971 slo han noen akkorder mens hun resiterte på sitt forrykende, elektriske vis. Patti Smith Group var født.

"Easter Sunday, we were walking.
Easter Sunday, we were talking.
Isabel, my little one, take my hand.
Time has come."


Patti Smith var en av de første kvinnene som reiste seg i forsamlingen. Hun hadde hår under armene. Hun var et syngende fugleskremsel. Debutplata "Horses" kom i 1975. Den ble umiddelbart en klassiker.

"Jesus died for somebody's sins, but not mine", påsto Patti Smith allerede på albumets første spor.

Hun kunne ikke ha meldt sin ankomst på en sterkere måte. Hun hadde ingen skyldfølelse. Hun var fri.

Men det varte ikke lenge.

På "Easter", utgitt tre år seinere, har hun begynt å tvile. Flere av låtene på albumet er stenket i bibelsk symbolikk og religiøse grublerier. På "Privilege (set me free)" vandrer hun til og med gjennom dødskyggenes dal. "We shall live again", messer indianerkoret på "Ghost dance". På albumets siste spor, det majestetiske, over seks minutter lange tittelkuttet, trer temaet klart fram: død og gjenoppstandelse, tro og frelse.

Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva denne sangen handler om. Jeg er ikke sikker på om Patti Smith vet det, heller. Men likevel, når steinen rulles bort til lyden av barnekor, sekkepiper og kirkeklokker, vet jeg at jeg har vært med på noe stort og skjellsettende.

"I am the spring, the holy ground,
the endless seed of mystery,
the thorn, the veil, the face of grace,
the brazen image, the thief of sleep,
the ambassador of dreams, the prince of peace.
I am the sword, the wound, the stain.
Scorned transfigured child of Cain.
I rend, I end, I return.
Again I am the salt, the bitter laugh.
I am the gas in a womb of light, the evening star,
the ball of sight that leads that sheds the tears of Christ
dying and drying as I rise tonight."

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no
pstereo logo

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Gin & Tonic Youth - New Times

(Kleidermann Records)

The Gin & Tonic Youth veksler mellom låter og eksperimenter – og lykkes hele veien!

Flere:

Simon Joyner - Skeleton Blues
Tord Gustavsen Trio - Being There