Dead Can Dance
a-ha
Bel Canto

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Om det bare var så enkelt

Et snodig hybrid av akustisk elektronikk og elektronisk akustikk med rutinert voksenpop som resultat.

Velvet Belly har siden Window Tree (1994) arbeidet i spennet mellom voksen pop og mer atmosfæriske/progressive retninger, godt hjulpet av produsent Erik Honorés gode håndlag med sample-teknologi. Når bandet nå dukker opp igjen, hele seks år etter Lucia, høres det umiddelbart ut til at voksenpopen har tatt overhånd. Etter flere gjennomlyttinger viser det seg å være en sannhet med modifikasjoner.

Under det tilsynelatende letteste lydbildet de noen gang har presentert på plate, lurer det nemlig to faktorer som det nesten er behov for å belyse dersom en ønsker å trenge inn i skiva. For det første må man nesten konse for å oppdage hvor gjennomarbeidet produksjonen faktisk er. Velvet Belly har med god hjelp fra Erik Honoré og Jan Bang pakket lydbildet lavmælt og behagelig under Anne Marie Almedals stemme. Det ligger et lite hav av små detaljer her, lyder og stemningsbiter som nesten umerkelig vandrer diskret inn og ut av lydbildet uten å ha noen bærende egenskap. Jeg kan imidlertid love deg at du hadde merket det dersom du først hadde hørt inn plata og alle disse "ubetydelige" lydene deretter ble fjernet. Sånn sett kan man si at Velvet Belly arbeider litt bort mot de geniale cut&paste-verkene som Mark Hollis og Tim Friese-Greene presenterte under Talk Talk - en estetikk der hvert eneste lille fragment blir viktig for helheten.

Dit er det imidlertid fremdeles et godt stykke igjen. Den andre faktoren jeg vil belyse er nemlig kvaliteten på selve råmaterialet til låtene. Alle er denne gang signert Almedal og gitarist Tor Henning Leh, og det er nok ikke den mest geniale og stabile låtskriverduoen jeg har hørt. Jeg er fra tidligere av vant med at selv de mest "enkle" låtene til dette bandet kan gi nye følelses- og lyttedimensjoner over tid. Så også her; noen melodilinjer og arrangementer vinner seg over tid (To See The Light, Dance Again, Into The Wind), men samtidig noterer jeg at flere ikke gjør det (Always, To Feel The Love, Flow). Hvorfor vete fåglarna, men tillat meg å spekulere litt: Velvet Belly 2003 låter ikke egentlig band etter min mening, det låter mer som et prosjekt. Låtene i seg virker temmelig satt i mellom vokal og gitar, uten gi rom for input som et band i bevegelse kan inspirere hverandre med og bygge ut materialet på - The Landing (1995) skulle være Velvet Bellys beste eksempel på akkurat dette. Det synes heller ikke å ligge en visjon bak denne utgivelsen - noe jeg antagelig har avledet fra det faktum at skiva er spilt inn i perioden 2000-2002. Låtrekka virker i hvert fall lagt ned temmelig vilkårlig og skiva når aldri en "konklusjon" som vil drive deg til å starte forfra for å få med deg "argumentasjonen" og "retorikken" på nytt. Velvet Belly forsvinner rett og slett litt ut i intet når den This Mortal Coil-aktige Towards Belief har gjort seg ferdig.

Velvet Belly ender således verken opp som bandets mest progressive eller slitesterke øyeblikk. En tradisjon følger de imidlertid opp; på hvert album har det ligget en låt som er både uttrykks- og kvalitetsmessig i forkant av det øvrige materialet. Colours: Flowers, Little Lies: Possessive, Window Tree: Wide Open Spaces, The Landing: Drowning Sun (og The Landing), Lucia: Oystercatcher. Her får de følge av Between The Words; en mørk, nesten musical-aktig, romanse der bandet, sammen med Honoré, Bang, Nicholas Sillitoe, Helge Kvam og den nå avhoppede bassisten Pål Aanensen, dyrker frem et frodig og merkverdig sammensatt lydbilde borti en sidegate for Massive Attack. Legg også merke hvordan det merkelige åpningssporet Dance Again med sin snublende taktart gradvis faller på plass og fester seg over tid.

BONUS-CD
Førsteopplaget av Velvet Belly bærer med seg en 11-spors ekstra-CD, som inneholder et oppsamlingsheat av låter og cover-versjoner som aldri nådde album-trackinga i perioden fra og med innspillingen av The Landing og til i dag. Denne dobbelutgaven er visstnok sluppet i 2000 eksemplarer, uten ekstra kostnad på enhetene - en meget hyggelig gest som ganske sikkert vil falle de mest iherdige følgerne av bandet til fordel. De som kommer sist i køen trenger imidlertid ikke å felle de største krokodilletårene. Låtene har en veldig varierende grad av finish produksjonsmessig, og kan i noen tilfeller nesten høres ut som forlagte råtaper. I sum er det et generøst men relativt ubetydelig appendix som verken inneholder låtkvalitet eller nyvinninger som det kan være spesielt interessant å kontemplere over.