The Jayhawks
The Brandos
Tift Merritt

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ung, pen country-sangerinne søker rockere

Et overflødighetshorn av en plate som viser at det vokser og gror kvalitetsmusikk i bakgatene i Nashville.

Når du står med en fersk CD i hendene med en artist du aldri har hørt om før, er det noen ganger enkelte signaler som får deg til å vite at dette kommer til å bli bra. Et sikkert tegn for meg i så henseende er at Dan Baird har vært involvert i prosjektet. Sangeren, gitaristen og låtskriveren fra Georgia Satellites er en sikker garantist for kvalitet og ikke minst for musikk som styrer unna enhver tilknyting til det glatte Nashville-soundet som byen dessverre ofte knyttes opp mot.

Stacie Collins har i så måte gjort et kupp ved å la Baird produsere The Lucky Spot. Baird tok med seg sin faste gitarist Ken McMahaon, og sammen med en rytmeseksjon som er mye mer rock enn country har denne gjengen levert en av årets tøffeste rock 'n' roll plater. Nå skal det sies at utgangspunktet før Baird kom inn i bildet er meget bra; Collins er ei ung dame med en kraftfull stemme med en distinkt country-knekk, som liker å bråke litt. Sammen med ektemann og bassist Allen Collins har hun samlet et knippe meget sterke låter som uanstrengt beveger seg mellom country og sørstats-rock slik vi kjenner det fra Satellites. Collins er også en brukbar munnspiller,og bruken av dette instrumentet gir mange av låtene et tøft bluespreg.

Foruten herlig lyd i egenskap som produsent, bidrar Baird med fjellstødige, bredbente riff som ankrer plata og sørger for at det aldri tipper over i det likegyldige. Plata er spilt inn i en gammel låve som er gjort om til studio. Dette gir den rette varme lyden som oser av øl, rulletobakk, svette hvite wifebeaters og trange olabukser. Collins synger med pondus og attityde og hiver seg stadig over munnspillet og disker opp med blues-inspirerte soloer over en vegg av doble gitarer á la Stones. Vi snakker om en kraftpakke av et band som garantert vil brenne opp enhver scene de slipper til på.

For med låter som It Ain't Love, Long Gone og Baby Sister kan det ikke gå feil. Kompet er blytungt, Collins' munnspill rauter over Baird og McMahons iltre gitarer, og et skeivt honky tonk-piano ramler inn og ut av lydbildet. Det er møkkete rock utført av karer (og jente) med hovedfag fra amerikanske roadhouses og kneiper. Men country-feelingen er aldri langt unna, og på låter som Lucky Spot kan Collins minne om yngre, kvinnelige americana-damer som Tift Merrit eller Allison Moorer. Steel gitar sørger for autensitet, men Collins har denne snerrende måten å gjøre låtene på som sikrer at det blir alt annet en pent og pyntelig, selv i de mer rolige partiene.

Enkelte låter, som Show Your Mama, kan bli for mye rock og for lite roll, og da kan det bli litt baktungt det hele, men så kommer Baby Sister seilende inn som noe av det tøffeste jeg har hørt siden Baird ga ut Love Songs for the Hearing Impaired, og det sier litt. Når Top of the Mountain toner ut er jeg solgt på denne plata.

Dette er noe for Down on the Farm og for alle kugutter og jenter med sans for rock 'n' roll.