Green On Red
Bad County Officials

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hjerte og smerte

Velspilt americana og godkjent albumdebut, til tross for noe ujevnt låtmateriale fra øl og tårevåte Desert Highway.

Desert Highway slapp sitt debutalbum drøyt to måneder tilbake, så det er ikke til å legge skjul på at jeg dessverre er sent ute (også) her.

Tromsø-bandet kom med en smålovende EP i 2008, og har fulgt opp denne med en rekke fine konserter som viste at låtskriver og frontmann Gaute Mehus avgjort har noe å fare med. Med rock dynket i americana, folk og country er ikke Desert Highway spesielt nyskapende, men kvintetten viser uansett at de kan sitt fag – selv om Beers & Tears nok kanskje ikke helt klarer å forløse det bandet har inne. Tittelen, ett kapittel i seg selv, bader i klisjeer, og selv om det er mye hjerte og smerte i tekstene, klarer ikke bandet å overbevise meg at de bare peker nese med ironisk snert.

Musikalsk er det imidlertid mye fint her, selv om plata nok hadde stått seg bedre med tettere barbering. Tolv låter (tretten med bonussporet) tikker inn på en liten time, der oppbrudd, lengsel, kjærlighetssorg og annen blåfarget tristesse dominerer tekster som pakkes inn i det samme musikalske gitargyngende countryrock-landskapet som så mange andre – også her på berget – operer i. Vokalist Gaute Mehus har nok sine begrensninger, men jeg synes likevel stemmen står seg bra, spesielt i tospann med folkemusikkutøveren Anne Nymo Trulsen, som med en stemme vekslende mellom rustikk sensualitet og ømme hvisk, utvilsomt hever låtene hun bidrar på.

Taliban Airways-gitarist Yngvar Mehus er sentral i Desert Highway. Her beviser den støyende stoner-rockeren (og produsenten) at han også behersker americana, og det er ikke til å stikke under en stol at mannens omgang med strenger, enten vi snakker følsom nylon, elektrisk ørkentwang eller snerrende fuzz, er det som kanskje imponerer aller mest på denne utgivelsen.

Det er i grunn ikke så mye å sette fingeren på når det gjelder det tekniske, bandet består da også av stødige musikere som har spilt i en rekke andre Tromsø-band de siste årene. Talibans Morten Rydland Høyning trakter trommestikker og perkusjon på lekent vis, mens Paul René Aronsen på bass og Benjamin Nygård på keyboards utgjør resten av kvintetten, som også har fått musikalsk drahjelp fra et knippe gjestemusikere med Gøran Grini (hammond) og Håvard Stagnes (lap steel, mandolin) i spissen.

Gode intensjoner og gode musikere til tross, debutalbumet mangler like fullt noe variasjon og motstand. Låtene holder dessverre ikke helt inn hele veien, det er rett og slett for mye daukjøtt til at jeg vifter med hatten, kyler ned ølet og tar den entusiastiske dansen jeg gjerne skulle gjort.

Men bevares, her er øyeblikk som beviser at Desert Highway ikke står særlig langt tilbake for mange av de nasjonalt toneangivende innen sjangeren. På låter som Let Us Drown og Memories From a Far, begge med vokalt bidrag av Anne Nymo Trulsen, klarer bandet å smelte sammen tekst og musikk på en måte som gir meg tro på at Desert Highway ved neste korsvei vil ha ennå sterkere krutt å by på.

En ekstern produsent og mer jobbing med låtmaterialet vil garantert gi tellende resultat. Enn så lenge lagres denne øl- og tårevåte gjengen fremdeles under kategorien Lovende.

Diverse artister - 20 Years of Dischord

(Dischord)