Beach Boys

Heroes to Zeros - The Beta Band (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Jevnt album som ikke overbeviser helt

The Beta Band benytter alle sjangremessige virkemidler på Hot Shots II.

Skottene i The Beta Band er tilbake med oppfølgeren til den kritikerbejublede debuten fra 1999.

I likhet med debuten, er årets Hot Shots II en samling luftige, nesten svevende poplåter. Musikalsk er The Beta Band definitivt et sjangerovergripende band. Man finner elementer fra så vidt forskjellige artister som The Beach Boys, Kraftwerk og Spacemen 3. Hvis man allikevel skal sette en merkelapp på The Beta Band er det beste jeg klarer å komme på noe slikt som eksperimentell sample-trip-pop. Dette er allikevel ingen dekkende betegnelse for denne utgivelsen. Man kunne like gjerne kalt den for dub-tronica-surf'n'roll.

Det som allikevel står som basisen i Hot Shots II er fokusen på den gode melodien, uavhengig av hvilke virkemidler The Beta Band velger å benytte seg av fra låt til låt. Her er gjennomtenkte arrangementer krydret med den ene samplingen etter den andre, og spesielt vokalen og vokalharmoniene har fått en sentral plass i komposisjonene. Produksjonsmessig henter The Beta Band åpenbart mye inspirasjon fra trip-hopen. Det betyr ikke at lyden er like knirkete og skurrete som hos Portishead, men det er tydelig at de har mange av de samme ideene.

Hot Shots II oppleves best som en helhet, og det er vanskelig å trekke fram enkeltspor, men særlig er singelen Squares en bra poplåt med sine smektende vokalharmonier som får en til å tenke på late sommerdager i gresset. I tillegg er sporene Broke og Alleged favoritter etter min mening.

Hot Shots II er i all hovedsak et jevnt album på tross av alle sjangerne de beveger seg innom, og det framstår som en mer fokusert utgivelse enn The Beta Bands debut. Når dette er sagt blir allikevel Hot Shots II litt kjedelig i lengden. Jeg savner det skikkelige punchet eller drivet som kan løfte denne utgivelsen enda et hakk. Hot Shots II blir på en måte litt flat, og The Beta Band har etter min mening enda litt å utrette før jeg er hundre prosent overbevist.

Björk - Greatest Hits

(One Little Indian)

Björk slår et heftig slag for fred, frihet, demokrati, omsorg og nytelse.