Blinded By the Light

Spencer Davis Group
The Animals

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Kun for fansen

Pussig samleplate som varierer fryktelig i kvalitet og som fungerer ganske dårlig.

Manfred Mann tilhører den mangslugne floraen av grupper som vaket i kjølvannet av The Rolling Stones og The Beatles i berømmelse. Bandet ble dannet i 1962 og allerede i 1964 inntok de hitlistene med låta 5-4-3-2-1. Forøvrig en låt som ble signaturmelodien til programmet Ready, Steady, Go. Fra da av kan det synes som om bandet var representert på listene gjennom resten av 60-tallet. Johannesburg-fødte Manfred Mann var hele tiden sentral i gruppen, som ellers opplevde flere utskiftninger. Tidlig på 70-tallet valgte Manfred Mann å danne gruppa Manfred Mann's Earth Band, som også oppnådde hits på 70-tallet.

Morsomt nok består denne samleplaten av låter fra begge perioder. I tillegg er det en DVD med konsertopptak og intervjuer. Og la det være sagt med en gang, det er 60-tallslåtene som er best. Svært mye bedre enn de som er hentet fra 70-tallet. 60-talls delen inneholder alle de store hitene som Hubble Bubble Toil and Trouble, Doo Wah Diddy Diddy, Sha La La og Semi-Detached Suburban Mr. James pluss mange flere. Manfred Mann var i utgangspunktet mest interessert i å spille jazz, men det er 60-talls rocken han vil bli husket for. Keybordisten Mann setter sitt preg på musikken som ligger nært opptil Spencer Davis Group, men også grupper som Them og The Animals. Hammond-orgelet er ofte med uten å være dominerende. Til tross for Manns unike posisjon i gruppa var samtlige gruppemdlemmer med på å komponere låter. De tidligste sporene er i stor grad laget rundt catchy riff og musikalsk fint utførte låter, og det låter umiskjennelig 60-tall. Siste del av 60-tallet har i større grad mer kompliserte arrangementer, men de har beholdt det melodiøse og fengende. Dessverre er Manfred Manns mest eksperimentelle og kanskje mest spennende låter utelukket, til tross for at det er godt med plass på CDen.

Ideen med å ha en CD med Manfred Mann og en med Earth Band synes umiddelbart å være en god ide. Skillet mellom de to bandene er imidlertid større enn jeg husker det, og kontrasten blir større enn godt er. På 70-tallet hadde Earth band flere hits, blant annet med Bruce Springsteens Blinded By the Light og Davy's On the Road Again. Her har Mann lagt opp til større lydbilde og tidvis store arrangementer. Det hjelper ikke, låtene er forutsigbare og kjedelige. De er sentimentale, sølete og yter så å si ingen motstand. At de er lange og inneholder intetsigende soloer gjør ikke saken bedre. Låter jeg husker som fengende må skyldes ungdommelig umodenhet, for dette er direkte svakt.

DVDen som følger med består av halvparten Manfred Mann låter og halvparten Earth Band låter. Som man forstår kan jeg styre meg for materialet fra Earth Band, men Manfred Mann-låtene er flotte, og opptakene er upåklagelige. Her er det gjort en meget god jobb. Innimellom låtene svarer en særdeles gretten Manfred Mann på spørsmål og forteller om gruppas utvikling.

Coveret på denne trippel-utgivelsen er noe av det svakeste jeg har sett. Hvordan er det mulig å gi ut en såpass luksuriøs utgivelse og utstyre den med et vanvittig heslig cover av dataanimerte bandmedlemfigurer? Det gir inntrykk av at dette er et spill for barn. Når det heller ikke finnes et hefte med informasjon om noen verdens ting blir dette bånn i bøtta. Det er ikke mulig ut fra coveret å danne seg et inntrykk av hva slags musikk dette er. Noe av poenget med en samleskive må jo være å nå ut til nye lyttere, det nytter ikke med dette coveret.

Er man interessert i å sette seg inn i noen av disse to bør man heller kjøpe en samleplate med hver av dem. Albumene bør inneholde et minimum av informasjon om bandene. Er man sinnsykt ivrig etter å få fatt i DVDen på denne skiva kan det være verd investeringen, og kun derfor.