The Undertones
Vicious
Pixies

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

En av årets beste punkalbum

En enkel oppskrift er hentet fram, og du verden som Umeå-bandet treffer med sine eminente andreplate.

Der andre svenske punkband spiller gla'- og trallpunk med inspirasjon fra sine egne miljøer, har Masshysteri reist tilbake i tid og til byene Manchester og London. Referansene er band som Buzzcocks, Magazine og The Adverts. Alle klassiske 70-talls punkband som har laget tidløse klassikere med sine iørefallende og enkle popmelodier.

Masshysteri kommer fra Umeå nord i Sverige. Medlemmene har fortid i The Vicious, og Sara Almgren (bass/sang) var også en tid med i The International Noise Conspiracy. Nå har trioen blitt kvartett, ny på laget er gitaristen Kajsa Bergsten. Og dette høres. Lydbildet er mer utfyllende, ikke overraskende er det nettopp gitarbildet som utfolder seg. Debuten var en helt grei opplevelse uten de store overskrifter eller overraskelser. Det blir vel trolig ikke de store oppslagene nå heller, men det burde de få. For med sitt andre og selvtitulerte album har bandet tatt et langt skritt nærmere de britiske storhetene.

Robert Pettersson synger hvert ord og med på tekststrofene følger Sara Almgrens lyse stemme med nesten hele tiden. Det er uvanlig at to vokalister synger så mye sammen på hver eneste låt, men stemmene kler hverandre og Masshysteri har skapt sin egen stil. De treffer med fengende og gode vers og refrenger.

Tekstene er opprørske, og handler om å ta vare på selve individet i et storsamfunn som stiller høye krav og forventninger til hver og en av oss. Akkurat som i punkens spede begynnelse – Den som fastnar i ett mönster dör lite varje dag (fra Spökstad) så handler det om å leve – Varför skulle jag bry mig om att smälta in?/Att det sticker i dina ögon gör mig intenting/Du kommer alltid ändå å vara blind. Jeg vill leva mitt eget liv, dö min egen död (fra Låt Dom Hata Oss). Lyrikken minner om Thåströms første tekster med Ebba Grön der det handler om ta et opprør og finne sin egen vei. Låtene er klassisk korte og typisk poppunk/powerpunk.

Det er lett å plukke ut anbefalinger – nemlig alle de ti sporene, og her finnes også særlig én låt som bør bli klassiker: Dom Kan Inte Höra Musiken. Denne får minnene til Docent Död sin udødelig schlager Solglasögon, eller som alle de tidlige Buzzcocks-singlene. Når i tillegg produksjonen er enkel og høres egentlig litt billig ut så blomstrer 77-soundet. Det høres ut som skiva er spilt inn med en 4-spors båndspiller i en garasje. Den spinkle lyden skaper en utrolig ekte, god, varm og sjarmerende stemning. Spakene styres av Måns Lundberg, kjent fra Perishers og Deportees, og han bidratt til at Masshysteri har funnet sin egen stil.

Masshysteri har med sin selvtitulerte andreplate gitt ut et av årets beste album så langt.

Information - Biomekano

(Rune Grammofon)