cover

The Forest and the Sea

Leafcutter John

CD (2006) - Staubgold / Dotshop.se

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

[capsule review in English available]

Genre:
Rock

Stiler:
Folktronica / Eksperimentell / Elektronisk / Akustisk / Folk

Spor:
Let It Begin
Maria In the Forest
Dream I
Dream II
Dream III
In the Morning
Go Back
Seba
Now

Referanser:
Bogdan Raczynski
Aphex Twin
Aki Onda
Philip Jeck

Vis flere data


Inn i naturen

På sitt forrige album var Leafcutter John fanget i sin egen leilighet, men nå tar han oss med inn i en eventyraktig skog.

The Housebound Spirit, den forrige utgivelsen av John Burton, bedre kjent som Leafcutter John, er en av perlene i CD-samlingen min. Noe av det som gjør albumet så spesielt, er artistens unike evne til å forflytte seg umerkelig mellom abstrakte elektroakustiske stykker og enkle sanger inspirert av britisk folkemusikk og 60-talls psykedelia. Når musikken i tillegg var en reaksjon på at Burton ble ranet like utenfor sitt eget studio i London, noe som førte til at han fikk alvorlige traumer, blir sangene naturlig nok ekstra meningsfylte.

The Forest and The Sea bygger i likhet med den forrige CDen på et konsept, men det springer denne gangen ikke ut av noen personlig opplevelse. Dette albumet forteller i stedet et eventyr om to barn som går seg vill i skogen. Åpningssporet, "Let it Begin", begynner akkurat der The Housebound Spirit sluttet, med skjøre vokaler over delvis manipulert gitar og cello. Deretter lokkes barna inn i skogen med svevende trekkspill og jazzrytmer på "Maria in the forest". Den sangen ender derimot med at mørket senker seg over karakterene, idet Burton leker seg med radiostøy i ekte musique concrete-ånd.

John Burton synger bedrøvet, med en stemme som til tider kan minne om Thom Yorkes. Likheten er allikevel aldri så stor at man bør skygge unna dette albumet fordi man misliker Radioheads sutrete vokalist. Både "Dream 1" og "Dream 3" ligner på "I Will" fra Radioheads siste album, Hail to the Thief, men imellom disse er det derimot et lite surrealiststykke som hever Burton langt over den britiske rockegruppen. Med inspirasjon fra tidlige elektroniske pionerer viser Leafcutter John sin unike evne til å skape stemninger, og maner fram en marerittaktig tilstand.

Morgenen etter fylles barna med håp. Fra dypt inne i et ekko visker Burton på "In the Morning" at de må våkne, og mens de gnir seg i øynene lar han det lydmessig ekvivalente av soloppgangen sende fargerike stråler av elektroniske resonanser inn i ørene våre. Barna tør ikke gå inn igjen i skogen, og bestemmer seg for å komme seg tilbake til sivilisasjonen ved å krysse en innsjø.

Historien er egentlig ikke så fengslende, men den visuelle og talende musikken veier opp for dette. Eventyret ender med sporet "Now", der en av personene i fortellingen blir omgjort til et dyr, og John Burton selv forsvinner inn i naturen. Bølgeskvulp og svarttrostsang viser at artisten har kommet en lang vei fra The Housebound Spirit, der han knapt nok turte å gå utfor sin egen leilighet. På The Forest and the Sea framstår altså Leafcutter John som langt mer moden og selvsikker enn før. Han tør i større grad å la de britiske folkrøttene komme til overflaten og være stammen i sangene, men like fullt har komposisjonene alltid forgreininger med fargerike blader som strekker seg langt inn i avantgardistisk elektronisk musikk. The Forest and the Sea er utvilsomt et av de vakreste albumene så langt i år!

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Lionheart Brothers - Dizzy Kiss

(Racing Junior)

Med smittende popmelodier, storslagen rockfølelse og fremfor alt fem hjerter som banker intenst for musikken, kommer The Lionheart Brothers svevende.

Flere:

Rosanne Cash - Black Cadillac
Fuku - I bakvendtland - Fuku synger Alf Prøysen