Vangelis
Gotan Project
Talvin Singh

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Lotus

Med låttitler som Golden Lotus og Sacral Nirvana bør du vite hva du går til hvis du bruker ukelønna på denne utgivelsen.

I min forutinntatte verden er det enkelte artefakter som går hånd i hanske med visse personlighetstrekk, og vice versa. Har du en fyldig samling keramikk-krus i vitrineskapet ditt, så er det en viss fare for at man finner et klesskap med uformelige lilla gevanter og pappvin i kjøkkenskapet som nytes i lange drag sammen med Best Of Leonard Cohen i dus belysning. Har du bikket trettitallet, men nekter å godta at trendene tar innersvingen på deg, har du nok en litt for trang samling av Miss Sixty-bukser og en fyldig rekke med McMusic og Absolutt-skiver som frontes når du byr opp til rusbrusparty. Har du en fortid som liksomloffer og har chartret deg gjennom India en gang på 90-tallet og hevder å ha din egen The Beach i Malaysia et sted, så er det sannsynlig at du også besitter de to foregående Buddha-Bar-utgivelsene. Nå er Buddha-Bar III på gata og røkelseduftende stuegriser med Backpacker-abstinenser kan forlyste seg med nok en miks av halvetniske rytmer og svevende new age-vokal.

Det franske plateselskapet George V Records har tjent til smør på skiva i en årrekke ved å utgi semigode miksskiver i seriene Bar Fly og Buddah-Bar. På den tredje versjonen av Buddha-Bar-konseptet er det Ravin som har stått for låtutvalget, og forlyster seg med to CDer proppfulle av etnisitet. Den første skiva har undertittel Dream og består av en hårete samling new age-temaer som det ikke krever et geni for å få til å flyte over i hverandre, siden alle låtene består av østeninspirerte stemninger fritatt for rytmer. Den andre skiva benevnes Joy og preges av mer rytmedrevne spor, fremdeles med en forkjærlighet til østens rytmer og stemninger. På denne andre skiva er låtutvalget mer håndgripelig og noe man kan forholde seg til i større grad enn på den første delen, der alle sporene fortoner seg som like og umulig å skille fra hverandre.

Med mindre du har gått lei av CDen som fulgte med do-it-yourself yoga-kurset, ser jeg ingen grunn til å investere tid og ressurser i første del av denne samlingen. Dream er for tankeløse helsebad og forsofne solariumsentre, og vil ikke vekke minner fra fordums interrail-eskapader eller Thailand-pakketurer. Denne første delen av Buddha-Bar III gjør man best i å la være uspilt og heller gå videre til andre del av denne forundringspakka. På Joy er i hvert fall artistene mer spiselige og låtutvalget gir noe i nærheten av forfriskende føde som er noe annet enn det ferdigfordøyde oppgulpet vi bys på McMusic og andre i samme klasse. Allerede på første trekkspilltone fra Gotan Project viser denne delen av utgivelsen mer teft og tenning enn oppsamlingsheatet på Dream. Denne andre delen byr på en låtsamling som faktisk minner lytteren på at det finnes en verden utenfor vår vestlige.

Buddha-Bar III vil aldri bli et referanseverk for verdensmusikken anno 2002, men med artister som Talvin Singh, Badmarsh & Shri og Gotan Project i utvalget heves kvaliteten ettertrykkelig, og hele utgivelsen fremstår som mer forsvarlig. Tablarytmene dominerer uttrykket på denne delen. Ravin gjør en venstrehåndsjobb som kaptein og styrer lytteren gjennom - til tider - heftig rytmekjør. Alt i alt blir Buddha-Bar III en uhåndgripelig ansamling låter i skjæringspunktet mellom verdensmusikk og chill-out. Kan tenkes som velfungerende akkompagnement til pensum i antropologi grunnfag eller lysbildeshowet fra glansfulle dager som loffer i Indonesia eller der omkring. For mer eventyrlystne lyttere er det andre utgivelser som gir bedre innsyn i ikke-europeisk musikktradisjon enn denne kvasi-utgivelsen.