cover

Extended Circle

Tord Gustavsen Quartet

CD (2014) - ECM / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Cool Jazz

Spor:
Right There
Eg Veit I Himmelrik Ei Borg
Entrance
The Gift,
Staying There
Silent Spaces
Entrance
Devotion
The Embrance
Bass Transition
Glow
The Prodigal Song

Referanser:
Jan Garbarek
Keith Jarrett

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Full sirkel

The most beautiful sound next to silence...

Extended Circle er Tord Gustavsens sjette album for ECM og han forklarer at den avslutter og kompletterer en dobbel sirkel av trilogier. Denne dobbeltsirkelen begynte med trioinnspillingene Changing Places, The Ground og Being There. Så øka de på til kvartett og kom med skivene Restored, Returned og The Well i 2012, og nå Extended Circle. Den består av koraler og spirituals, gospel og salmer, som vi vil si. Men foruten Eg Veit I Himmerik Ei Borg så er det lite å høre av salmer, her er kanskje et snev av gospel, muligens i en noe overført betydning.

Låtene er utviklet kollektivt under turneringen med The Well og gradvis integrert i repertoaret. Jeg synes låtene hører sammen, det er noe suiteaktig over det hele. Tord Gustavsen hevder at tittelen refererer til måten å se ting på som ikke er lineær, men mer sirkulær. Videre at modernismen har forlatt ideen om en lineær utvikling, også der går de i sirkler, som hunden som prøver å bite seg i halen. Musikalsk sett så beveger kvartetten seg i kreative sirkler og kommer tilbake med nye vinklinger, og forhåpentligvis dypere innsikt og ferdigheter.

Tord sier de prøver å forbli i en 'meditativ state of mind' når de lager musikk. Gjør ikke alle det da, når de prøver å lage musikk? Men kanskje en hører det spesielt i Eg veit I Himmelrik Ei Borg, det er hiten på plata! Salmen backes tøft og jævli hektisk opp på trommer. Her kan en også legge merke til hvordan intensitet og spenning fortettes. Samtidig bruker de stillhet som et musikalsk element på hele plata. ECM beskriver seg selv som "The most beautiful sound next to silence", og her stemmer det utvilsomt.

Platene med Garbarek og Keith Jarrett var også på ECM, og innimellom er det lett å se disse musikerne for sitt indre. Det går et bånd fra Belonging på 70-tallet og frem til denne utgivelsen. Tidligere har jeg hatt problemer med Tord Gustavsens plater. Det blei for pent og snilt, og med for mye føleri. Det er godt mulig jeg er mer moden for slikt nå, Extended Circle liker jeg i hvert fall. Og det skyldes musikernes bruk av tid, rom og dynamikk, Tords små nesten uhørlige snurrepiperier på piano, for så i neste øyeblikk å komme med et statement. Også er de små fragmentene som mange av låtene er bygd på for meg en slags snapshots av en eller annen situasjon, såsom i låtene Entrance, Silent Spaces, Glow og Devotion. Men når en senere hører nøyere etter så blir låtene allikevel sterke.

Og hele bandet spiller steike godt i lag, alle enere på sine instrument her hjemme. Og jeg setter stor pris på det fine samspillet i gruppen, alle trer frem som likeverdige partnere.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Paul Weller - Catch-Flame: Live at The Alexandra Palace

(V2)

Ein maktdemonstrasjon frå første til siste tone. Det er sjeldan livealbum leverer så godt som dette gjer. Ein moderne klassiker.

Flere:

Archie Bronson Outfit - Coconut
PJ Harvey - Let England Shake