Drive Like Jehu
Pretty Girls Make Graves

Audit in Progress - Hot Snakes (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Dynamittrock

Fra nabolaget til Rocket From The Crypt har det dukket opp enda flere godbiter.

Hot Snakes er et relativt nytt band fra John "Speedo" Reis fra Rocket From The Crypt/Drive Like Jehu og hans kompis Rick Froberg fra Drive Like Jehu. Med på laget er også Jason Kourkounis fra Mule og Delta 72, nå under navnet Jsinclair. Bassen trakteres av Gar Wood, som tidligere har sittet i produsentstolen for Rocket From The Crypt. Denne gjengen er langt fra så lett tilgjengelige som Rocket From The Crypt, da det her hentes mer elementer fra hardcore og mindre fra rock'n'roll. Låtene kommer i større grad snikende, i motsetning til de slagene i trynet man har fått servert tidligere. Hele skiva føles som et bakholdsangrep.

Reis konsentrerer seg stort sett om gitaren på Suicide Invoice, mens Rick Froberg tar seg av vokal og frontmannrolle. Froberg vil nok ikke gå inn i historien som en av punkens store vokalister, men han prøver nå med den stemmen han har. Det er heller gitarene som fanger oppmerksomheten. De river og sliter i lytteren på en utfordrende måte. Der hvor enkelte av melodiene ikke er av aller ypperste kvalitet er det de rå, men bestemte, gitarene som holder interessen oppe.

Suicide Invoice er humørfylt og det damper svett spilleglede av skiva. Gar Forgets His Insulin er en snodig sak om hvordan bassisten gjør nettopp dette. Ellers er det mye å glede seg over når man har eksplosiver som tittellåta, Paperwork og Unlisted. Man må kanskje bruke noe tid på å bli kjent med plata, men det betyr bare at Hot Snakes vokser seg store og sterke etter hvert som man lar dem slippe til i CD-spilleren.

Dersom du er sulten på noe ny, moderne rock som ikke høres ut som om de kommer fra en hitfabrikk eller et trendbyrå kan Hot Snakes være et godt alternativ. De har kanskje ikke refrengene du kommer til å nynne på de neste to månedene. Derimot kan det hende at drivet fra Suicide Invoice kan være akkurat den energi-innsprøytinga du trenger på litt innholdsløse dager.

Silverchair - Diorama

(Atlantic)

Silverchair leverer en meget voksen og mangefasettert fargeklatt.