Kari Rueslåtten
Björk

Jygri - Gåte (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Krigslysning

Det er litt av en oppgave å følge opp suksessen Jygri.

Samleren We Are Hello 4.1 fra 2001 var mitt første møte med bandet Gåte. Der deltok de med låta Kringelhauk - en låt som jeg fortsatt rangerer blant topp 5 kjøre-bil-låter. Tidlig 2002 sprengte de grenser med en svært sterk 4-spors EP. Med mørk, syntetisk rock og folkemusikk skapte de en helt unik atmosfære de fleste folkmetalband bare kan misunne dem. Senere på høsten fulgte de opp med det kritikerroste debutalbumet Jygri. Nå er Gåte aktuelle med sitt andre studioalbum, denne gang med en ny produsent bak spakene.

Gåte spiller fortsatt sin moderne form for folkemusikk. Med utgangspunkt i gamle folketoner, kler de låtene med moderne elementer som elektronikk og støyende gitarer. Resultatet er intet mindre en enestående. Som de sier selv: Gåte er gamle folketoner for et nytt årtusen.

Iselilja åpner med tunge Fredlysning. Akkurat når du forventer å høre Gunnhild Sundlis sarte stemme, er det bassist Gjermund Landrø som stiller med platas første vokalbidrag. Snedig. Det første som slår meg er kvaliteten på produksjonen. Den er rett og slett suverent bra, og forsterker bandets egenart på en perfekt måte. Kåre Chr. Vestrheim har klart å forene hardrocken og folkemusikken på en svært delikat måte.

Singelen Sjå Attende er en herlig poprock-låt som er både veldig bra arrangert og spilt. Rett og slett ei knallåt! Allerede på tredje spor kommer skivas absolutte høydepunkt: Knut Liten og Sylvelin er intet mindre enn en perle, hvor atmosfære og driv er satt i høysetet. Det bygges rundt mange repetisjoner av samme tema, men 6 minutter virker ikke som ett sekund for lenge. Her er det særlig viktig å trekke fram rytmeseksjonen i Gåte. Søsknene Sundli og vitamingitarist Magnus Børmark er gjerne de som figurerer fremst i media. Bassist Gjermund Landrø virker bunnsolid gjennom hele albumet, og legger alltid på de bassgangene som understreker musikken best. Trommis Langlie leverer kanskje det mest dynamiske trommespillet jeg har hørt fra en norsk artist i år. Veldig bra!

Videre følger et knippe roligere låter: Du Som Er Ung, den rolige Sjåaren og Rike Rodenigår. Sistnevnte minner av og til litt om noe hentet fra Placebos tidligere utgivelser. Mot slutten av plata blir det kanskje litt for mye "føling" for min smak, uten at plata taper mye kvalitet av den grunn. Sjekk bare ut det drøyt 11 minutter lange sistesporet Gjendines Bånsull. Her kommer særlig talentet til vokalist Gunnhild Sundli klart frem.

Det er ikke mange band som har materiale til å lage en samleskive bestående bare gromlåter etter to album og et par EPer. Det har faktisk Gåte, og nok engang bekrefter de sin posisjon som et av Norges mest spennende og innovative band for tida. Selv gleder jeg meg til å høre denne, unnskyld uttrykket, hitparaden på en scene. Gåte høres faktisk mye tøffere ut live.