The Replacements
Townes Van Zandt
Gram Parsons

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hverdagsliv

Det er lungebetennelse på farmen, tuberkulose i fjøset og avskjedsdans på tunet.

Ryan Adams, rebellen fra North-Carolina, ble midt på 90-tallet kalt den nye Gram Parsons - både på grunn av sine låter og sin utagerende festing. Mannen som personifiserte en ny generasjon av urbane cowboyer med sitt Whiskeytown, og som sammen med band som Wilco og Son Volt ble klassifisert under nye og moderne benevnelser som No depression og Americana.

Nå er Adams solid etablert som soloartist og han har etterhvert fått den status han fortjener. De ville festryktene var visstnok også noe overdrevne (er de ikke alltid det?). Hvordan det går med svirebrødrene og -søstrene er litt mer usikkert da bandet nå er lagt på is, men det er i hvert fall mange som har gått og ventet på at denne platen skulle bli tilgjengelig. Den ble innspilt i 1998, men forsvant i kaoset som fulgte etter sammenslåingen mellom Universal og Polygram. Kvalitetssikre Lost Highway har endelig fått den ut, og med tanke på Adams' suksess med fjorårets Heartbreaker, melder spørsmålet seg: Har den tålt lagringen?

Svaret er et nølende, men oppriktig ja. Det er forbudt ved lov å røre Adams' status som låtskriver, og han skriver virkelig noen av de mest hjerteknusende viser du kan høre i dag. Det å ta frem Strangers Almanac (1997) og lytte til Dancing With the Women at the Bar, Inn Town eller Houses On the Hill er alltid like trivelig. Det finnes ikke like umiddelbare øyeblikk på Pneumonia, men alle låtene stanger opp mot dette høye nivået og sørger for en særdeles jevn utgivelse.

Whiskeytown spilte tradisjonelt en form for countryrock som kunne plasseres mellom rufsete midtempo fylleviser og ditto rødøyde hangoverlåter. Noen liker kjerringa, men jeg mener at de mest var et band for dagen derpå. Det er på de rolige balladene de hadde sine beste øyeblikk, ikke minst på grunn av de tidløse og jordnære historiene til Adams. Som Townes Van Zandt og Parsons før ham, skisserer han sine små, hverdagslige betraktninger om Amerika, som er like aktuelle og gjenkjennelige der hvor det finnes mennesker med såre hjerter, håp og lengsler.

Derfor er det greit at disse er i klart flertall på Pneumonia. Fra den klassiske The Ballad of Carol Lynn (en låt som minner en del om The Bands glansdager) til salige Bar Lights er dette en plate uten store jordskjelv eller spennende teknikk. Men hver enkelt låt har en særegen varme som gjør den vanskelig å mislike. Det er også en del spor her som beveger seg i ytterkantene av hva vi er vant med, som eksempelvis Mirror, Mirror og Don’t Be Sad som er mer vestkystpop enn alternativ countryrock. Både countryen og rocken tones faktisk noe ned på Pneumonia, som i det hele er en suveren oppvisning av klassisk låtskriving.

Whiskeytown var på denne tiden et band halvt i oppløsning. James Iha (Smashing Pumpkins) og Tommy Stinson (The Replacements, Guns’n’ Roses) er blant artistene som deltar med hjelpende hender, og dette er ikke en bandplate i samme ånd som deres tidligere utgivelser, men mer en pekepinn mot Adams' senere soloutspill.

Verden vil sikkert fortsatt gått rundt uten Pneumonia, men det er ikke mange som kan fortelle om den, slik Ryan Adams og hans Whiskeytown klarer.