Trentemøller
120 Days
Frost

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Hvor er ilden?

Tromsø-elektronikaen er ikke død. Den er bare litt sliten. Og kald.

At Tromsø i dag er Nordens Paris, kan man kanskje mene litt forskjellige ting om. At Tromsø er Norges elektronika-hovedstad derimot, føles fortsatt gjeldende. Øyvind A. Sjøvoll er en av ildsjelene både bak og på Tromsøs etter hvert så kjente elektronika-scene. I tillegg til å drive Café Cirka, der han booker DJ-er og arrangerer konserter, lager han musikk under navnet Kohib. Selv om Sjøvoll er en av de som har vært lenge i gamet og har vært involvert i flere prosjekter, er Make Fire hans albumdebut. Og hva er vel mer naturlig enn at plata gis ut på det smålegendariske Tromsø-selskapet Beatservice Records?

Kohibs elektronika blander house og techno med dæsjer av dub. Og, som det jo ofte er med denne Tromsø-elektronikaen, henger det noe mørkt over hele albumet. Make Fire inneholder både vokaldrevne dansegulvlåter som Push me Down og spacelounge-affærer som Your Place in Space. Albumets sterkeste øyeblikk, er for min del den kulderomantiserende The Fang Song og den bass-lekne Tales From a Nomad.

Som et helhetlig album, havner Make Fire et sted i den lille grøfta som skiller mellom den introverte og den ekstroverte elektronikaen. Mellom Röyksopps Junior og Senior, om du vil. Og selv om det er strengt å kreve at man skal velge side hele tiden, føles dette likevel som et problem. Et mye større problem, er at ingen låtene noen gang når de store toppene, og på den måten også befinner seg langt under både Junior og Senior. At mye i tillegg føles utdatert er – litt mer enn det er skummelt å uttale seg om – med på å gjøre totalopplevelsen av Make Fire lite engasjerende.

Det er ikke bare mørkt i Tromsø. Det er kaldt også. Og på Make Fire føles det som om Kohib kanskje har fryst litt fast, akkurat i dét bålet skulle fyres opp?